23948sdkhjf

Midnattssolsrallyt - en rallyklassiker i högform

Den legendariska tävlingen Midnattssolsrallyt återuppstod förra året och körs i år igen den 28 juni och 1 juli. Motormagasinet berättar lite om historien och följer årets upplaga av en stolt svensk rallytradition. Midnattssolsrallyt arrangerades av KAK (Kungliga Automobilklubben) för första gången redan 1950. De 125 deltagarna startade i likhet med förlagan Monte Carlo Rallyt från flera olika platser, för att via olika sträckor ta sig till det gemensamma slutprovet i Kiruna. Då hade deltagarna avverkat cirka 225 mil, på mestadels kurviga grusvägar, typiska för vårt dåtida vägnät och som fostrat våra internationellt framgångsrika rallyförare genom decennier. Segrare premiäråret blev Fredrik Cederbaum i en BMW 328 Cabriolet. Redan det påföljande året var rallyt närmare 300 mil lång. Detta efter kritik att premiäråret hade varit alltför lätt för att vara riktigt utslagsgivande. Brokiga startfält Tävlingens utveckling från turistrally till krävande uthållighetstest märktes också på startfältets utseende. Under tidig 1950-tal var exklusiva sportbilar bilar som BMW 328, Mercedes 300 SL (den berömda måsvingen), Aston Martin, Triumph TR3 och Porsche inte alls ovanliga i startlistan. Nästan lika vanligt förekommande var stora amerikanska bilar, som till exempel Ford Fairline. Ett förebud om framtiden var alla de ganska små och förhållandevis motorsvaga europeiska småbilar som hävdade sig oväntat bra bland de mer exklusiva märkena. Morris, Fiat, Austin, Opel, DKW, VW och så naturligtvis Volvo och Saab fanns med från början. Speciellt Porsche och Saab skulle utmärka sig i detta rallys historia. Framgångsrika svenska förare När Midnattssolsrallyt hade sin storhetstid var den internationella rallyeliten till stor del lika med svenska eliten. Visserligen var tyska Mercedesföraren Eugen Böhringer och brittiska Pat Moss i Austin Healey namn som nämndes med stor respekt, men det var förare som Volvos Gunnar Andersson och Tom Trana, Saabs Erik Carlsson ”På taket” och Carl-Magnus Skogh, Fords Bosse ”Kungens kurir” Ljungfeldt, BMC- och VW-föraren Harry ”Sputnik” Källström som dominerade både här hemma och ute i världen. Tuffaste utmanarnationen var Finland, som liksom idag producerade världsförare på löpande band. Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Carl-Otto Bremer, Simo Lampinen och Pauli Toivonen bjöd ”di svenske” tufft motstånd. 1964 var sista året för rallyt i sin ursprungliga form som sommarrally. Tom Trana, i sin vita Volvo PV 544 Sport segrade i detta sista ”riktiga” midnattssolsrally. Midnattssolsrallyt återuppstår Även om Svenska Rallyt med bravur förvaltat traditionen och arvet, så har många entusiaster hoppats på det ”riktiga” rallyts återkomst 2006 var det äntligen dags igen. Återigen stod KAK som arrangör av den numera legendariska tävlingen och den här gången är det passande nog som ett rally för historiska bilar. Det innebar att ingen rallybil var nyare än 1975 års modell. Bland fjolårets deltagare återfanns riktiga rallylegender som Erik Carlsson och Carl-Magnus Skog, Björn Waldegård och Rally-Harry Bengtsson, vilka alla blev som unga på nytt vilket de bland annat visade genom att gasa på som i fornstora dagar. Den 28 juni är det dags igen Midnattssolsrallyt körs i år igen och startar den 28 juni i Kristianstad. Arrangörerna, med erfarna kartläsaren Per Carlsson i spetsen, satsar nu på att bygga vidare på det stora och internationellt snabbt ökande intresset för historisk motorsport. Även i år är bilar nyare än 1975 bannlysta. Man kör i två kategorier: dels historiskt rally enligt internationella regler, dels i regularitetsrally. Starten går i Kristianstad och de till dags dato anmälda cirka 100 ekipagen når efter ungefär 135 mils körning slutmålet Armémuseum mitt i Stockholm söndagen den 1 juli. Då har man passerat städer som Jönköping, Örebro, Arboga, Katrineholm och Nyköping, där uppehållen sker så att publiken i lugn och ro kan studera ekipagen på nära håll, och kanske få en pratstund med rallybesättningarna. Bo Lindman Fotnot: Mer information om midnattssolsrallyt finns på www.midnattssolsrallyt.com Motor Magasinet kommer att följa årets tävling genom ett av årets ekipage, vilket kommer att presenteras i kommande nummer av Motor Magasinet.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078