Däckkedja på nätet
– Vår nya nätbutik erbjuder branschens mest heltäckande service, förklarar Eddie Runfors, marknadschef för Vianor. – Styrkan med vår nätbutik är att vi kan erbjuda kunden både produkterna och monteringen. När en kund till exempel köper däck så kan han samtidigt boka tid för montering hos vår närmaste verkstad. Allt betalas på nätet och kunden kan sedan bara åka till verkstaden och få sina nya däck monterade på bokad tid. Med hjälp av en däck/fälgkonfigurator kan kunden söka lämpliga däck och fälgar till sin bil. Med konfiguratorn kan kunden prova på hur fälgarna ser ut på sin bil, genom att välja sin bilmodell och färgen på bilen. Många däckköp startas på nätet Kundundersökningar visar att näthandeln blir allt populärare. 42 procent av de tillfrågade uppger att de först ska gå in på nätet när det blir dags att söka information inför kommande däckköp. – Det finns en tydlig trend att allt fler kunder vill handla på nätet. Vianor nätbutik är öppet dygnet runt alla dagar. Kunden kan när som helst i lugn och ro välja sina produkter och boka passande monteringstid. Enkelt och smidigt, avslutar Eddie Runfors. Förutom satsningarna på nätet investerade företaget nyligen i ett förvärv av fem OKQ8 däckverkstäder i Stockholmsområdet. Bosse Lindström Fakta Vianor, som ägs av finska däckbolaget Nokian Tyres, har 56 helägda och 18 partnerverkstäder i Sverige. Målet är att ha cirka 100 verkstäder i Sverige. Dessutom har företaget verkstäder i Norge, Finland, Ryssland, Lettland och Estland. Totalt har företaget mer än 270 verkstäder. Omsättningen uppgick i fjol till cirka 2,3 miljarder kronor.