23948sdkhjf

Trippelseger för Porsche i Transsibiriska Rallyt

Porsche Cayenne S Transsyberia tog de tre första platserna när 2007 års Transsibiriska Rally avslutades på lördagen. Hela sju av de tio första bilarna, i ett av världens tuffaste terrängrallyn för bilar, var Porsches specialbyggda Cayenne S Transsyberia.

Porsche Cayenne S Transsyberia tog de tre första platserna när 2007 års Transsibiriska Rally avslutades på lördagen. Hela sju av de tio första bilarna, i ett av världens tuffaste terrängrallyn för bilar, var Porsches specialbyggda Cayenne S Transsyberia.


Efter två veckors körning från Moskva till Ulan Bator nådde amerikanerna Rod Millen och hans co-driver Richard Kelsey målet i Mongoliets huvudstad som vinnare i sin Porsche Cayenne S Transsyberia. Efter 7 100 kilometer skiljde det endast 17 minuter mellan Millen och det italienska teamet Antonio Tognana och Carlo Cassina på andra plats i tävlingen. På tredje plats kom Adel Abdulla och Norbert Lutteri från Quatar, 23 minuter efter segrande Millen.


-Det här var den största utmaningen i min motorsportkarriär, sade en trött men lycklig Rod Millen sade efter målgången.


- Under två veckor har vi gjort alla slags misstag, såväl förar- som navigationsmisstag. Richard och jag var helt enkelt de som gjorde minst antal fel. Nyckeln till framgång under ett så extremt hårt maratonrally är erfarenhet och försiktighet. Vi visste var vi var tvungna att köra långsamt och var vi kunde låta vår Cayenne sträcka ut.


Rod Millen är född i Nya Zeeland men flyttade i mitten av 70-talet till USA där han vann det amerikanska mästerskapet i rally tre gånger. Men mest känd blev Rod Millen efter sina fem segrar i USA:s berömda backtävling "Pikes Peak Race to the Clouds" som går i Colorado.


Under tävlingen växlade fyra team i ledningen. Den inledande delen, genom Ryssland, över Uralbergen och in i Sibirien, dominerades av Armin Schwarz och hans co-driver Oliver Hilger. Men efter tre punkteringar på första sträckan i Mongoliet övertogs ledningen av ett brittiskt Toyota-team som höll den i två dagar innan de körde fast i ett lerhål.


Erik Brandenburg och hans co-driver Stefan Preuss tog sedan över förstaplatsen i sin egenhändigt ombyggda Porsche 911 från 1975. Den bakhjulsdrivna, ca 1 000 kg lätta bilen, höll undan från konkurrenterna på den 12:e specialsträckan från Altai till Bayankohr i Mongoliet, men tappade sedan då flera djupa flodövergångar hindrade teamet.


Armin Schwarz råkade ut för en olycka på den 13:e delsträckan och voltade flera varv i hög fart. Trots det klarade han sig oskadd och hans co-driver fick endast lättare skador.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11