23948sdkhjf

Joge och Peugeot tävlar i Tjeckien

Jimmy Joge skrällde rejält när det svenska Peugeot-teamet debuterade i den nya internationella rallyserien IRC (Intercontinental Rally Challenge). Då fightades svensken med finske stjärnan Anton Alen om ledningen i Rally Ryssland.

Jimmy Joge skrällde rejält när det svenska Peugeot-teamet debuterade iden nya internationella rallyserien IRC (Intercontinental RallyChallenge).Då fightades svensken med finske stjärnan Anton Alen om ledningen iRally Ryssland.Nu satsar det svenska teamet på start i tjeckiska Barum Rally den 24-26aug. IRC arrangerar tillsammans med Eurosport som direktsänder frånrallyt vid ett flertal tillfällen under helgen.


Om var det tufft motstånd på de ryska grusvägarna så blir det ännutuffare på asfalten i Tjeckien:- Det är sammanlagt 53 bilar anmälda i klassen - 15 Super 2000-bilar avden typ som vi själva använder och dessutom 38 turboladdade N4-bilar,säger jimmy Joge.Som inte ens vill försöka tippa utgången:- Även om jag trivs på asfalt så har vi t ex ingen aning om hur vägarnaser ut i tävlingsområdet. Och startlistan formligen vimlar av duktigaasfaltspecialister...


Förra året vann det svenska Peugeot-teamet SM-guld i den trimmade4-hjulsdrivna klassen. Då körde man en Peugeot 206 WRC. Inför den härsäsongen valde man att tävla i den nya så kallade Super 2000-klassen.Bilarna i den nya klassen är fyrhjulsdrivna men saknar turbo. Densvenska bilen - en Peugeot 207 S2000 - var klar i sista sekunden innanSvenska Rallyt i vintras. Därefter har teamet jobbat febrilt för atttesta och utveckla bilen på alla underlag I dag är team-medlemmarnaväldigt nöjda med slutresultatet.


- Starten i Rally Barum är på sätt och viss sista testtävlingen. Om detfungerar i Tjeckien har vi ett perfekt utgångsläge inför framtiden,kommenterar Jimmy. Som får en ny codriver i den här tävlingen.I Rally Barum kommer östgöten Mattias Gårdman, 34 att sitta ihögerstolen.- Mattias är erfaren och har testat även ett par VM-starter tidigare,så det kommer säkert att fungera bra.Mattias Andersson har valt att kliva av på grund av familjeskäl.


Barum Rally startar med en drygt 9 km lång specialsträcka inne icentrala Zlín, som är centralort för den tre dagar långa tävlingen.Tävlingen omfattar 15 specialsträckor (varav de flesta körs mer än engång) på sammanlagt 26 mil utmed en nära 75 mil lång bansträckning.


Totalt startar 133 tävlingsteam från 13 europeiska länder ochförarkvaliteten är hög - drygt dussinet av förarna är t ex FIA-seedade.Bland förhandsfavoriterna nämns i första hand de främsta Super2000-förarna med Navarra, Alén och Ojeda i spetsen men ocksåitalienaren Renato Travaglia, som gör debut i en S2000-bil, ochbelgaren Freddy Loix nämns som tänkbara vinnare.Bland förarna i de 38 N4-bilarna finns t ex EM-ledande Dimitar Ilievfrån Bulgarien och förra årets totalsegrare i tävlingen,hemmafavoriten Roman Kresta.


IRC toppas inför den tjeckiska deltävlingen av Italiens Andrea Navarra,en poäng före Enrigue Garcia Ojeda från Spanien. Finske Anton Alen ärbäste nordbo på en fjärdeplats, bara en poäng bakom trean, fransmannenNicolas Vouilloz.Hittills har ingen av förarna klarat av att vinna mer än en deltävlingvar: Navarra vann premiären i Afrika, Vouilloz segrade i Turkiet, LucaRossetti från Italien - sexa i sammandraget - vann i Belgien, AntonAlén i Ryssland och femteplacerade Giandomenico Basso segrade påMadeira nyligen.Den ende av toppförarna som ännu inte vunnit en deltävling ärandraplacerade Enrigues Garcia Ojeda. Å andra sidan har den spanskePeugeot-föraren varit säkerheten själv så här långt och hittills körthem två andra- och två tredjeplatser.Trots att Jimmy bara startat i en deltävling - som han dessutom bröt -nämns svensken redan med respekt i seriesammanhang:- Vi blev väldigt uppmärksammade i Ryssland och fick mycketuppmärksamhet i TV-sändningarna i Eurosport, som specialbevakar den nyatävlingsserien, kommenterar Jimmy.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063