23948sdkhjf

Autolink tar över Hyundais transporter i Sverige

Nu rör det norskägda företaget Autolink om rejält i den svenska biltransportbranschen, och tar över alla transporter av Hyundais bilar i Sverige. Den svenska biltransportbranschen har under många år varit ett oligopol med bara två dominanta aktörer.

Nu rör det norskägda företaget Autolink om rejält i den svenska biltransportbranschen, och tar över alla transporter av Hyundais bilar i Sverige.Den svenska biltransportbranschen har under många år varit ett oligopol med bara två dominanta aktörer.- Det är första gången på många år som en svensk generalagent byter transportör, säger Bjørn Width som är VD för Autolink Sweden.


- Jag blev imponerad av Autolink under vår upphandling, säger Christian Norberg som är VD på Hyundai Bilar AB.


- Autolink hade verkligen bestämt sig för att börja arbeta på svenska marknaden, och hade beslutat om alla de investeringar som krävs redan i förväg. Det skapade en trygghet som annars är svår att erbjuda när ett företag letar sin första nya storkund på en marknad.


Att transportera och färdigställa nya bilar är en mycket stor affär. Trots detta har den i praktiken varit uppdelad mellan två aktörer, och det är ytterst sällan en bilimportör byter leverantör.


Detta vill nu Autolink Sweden AB ändra på. Bolaget ägs av norska Autolink Group A/S i Drammen. Ett företag som är marknadsledande inom transport och färdigställande av bilar (PDI) för generalagenter i Norge. Man sysselsätter där drygt 200 personer och hanterar ca 150.000 bilar om året.2005 bildades det svenska dotterbolaget och man gjorde sin första inbrytning på den svenska PDI-marknaden.


- Vi sköter all färdigställning av Peugeot vid vår anläggning i Malmö, säger Martin Smedå som är marknadschef.


- Dessutom har vi nyligen tagit över ansvaret för Saabs transporter till Ungern, Slovenien och Tjeckien.


- Vi är övertygade om att en ökad konkurrens på det här området är bra för hela branschen. Kanske framförallt när det gäller att ta hand om sina kunder så som generalagenter, återförsäljare och slutkunder.


När nya bilar kommer till Sverige så sker detta oftast med båt. I hamnen ska de sedan ''färdigställas'' (PDI - Pre Delivery Inspection) vilket innebär allt från att montera drag och elsäten, till utföra extra rostskydd, och se till att det ligger svenska instruktionsböcker i handskfacken. Då allt detta sker innan bilen transporteras till sin återförsäljare har det blivit vanligt att transportföretagen också sköter PDI. Autolinks anläggning i Malmö kan i dagsläget hantera ca 60.000 bilar för PDI varje år.


På transportsidan gör man nu omfattande investeringar i både lastbilar och järnvägsvagnar.För att säkerställa effektiva och snabba järnvägstransporter har man också köpt in sig i ett eget tågbolag. I vintras förvärvade man 40% av aktierna i Norges första privatägda, kommersiella järnvägsbolag -. Ofotbanen.


- Ofotbanen har licens för gränsöverskridande person- och godstransporter, och kommer att vara en viktig del även i vårt svenska transportsystem, säger Martin Smedå.- Med Ofotbanen så är vi själva med och bestämmer när tågen ska gå. Det ger oss och våra kunder helt nya möjligheter att jobba med järnvägstransporter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063