Gott betyg till Bilprovningens tillgänglighet
Riksrevisionen har granskat tillgängligheten till den kontrollbesiktning som utförs av AB Svensk Bilprovning. Granskningen visar att tillgängligheten har ökat under senare år och i dag ligger på en hög nivå. Samtidigt konstaterar Riksrevisionen att det tillgänglighetsuppdrag som Bilprovningen fått är mycket allmänt formulerat.
- Bilprovningen har lyckats åtgärda långa väntetider och en svår ekonomisk situation på ett förtjänstfullt sätt. Bilprovningens monopolställning och sättet att finansiera verksamheten ställer dock särskilda krav på hur verksamheten styrs och följs upp. Därför bör regeringen precisera tillgänglighetsuppdraget, säger riksrevisor Lennart Grufberg.
I 2000-talets början befann sig Bilprovningen i en svår ekonomisk situation som bland annat tog sig uttryck i problem med långa väntetider. Granskningen visar att tillgängligheten tydligt förbättrats och det finns i dag inte något som tyder på några märkbara problem. Väntetiderna har minskat och det finns inte heller några påtagliga variationer mellan olika delar av landet.
Regeringens uppföljning av tillgängligheten har dock brister enligt Riksrevisionen. Regeringen har inte heller utnyttjat de möjligheter som finns att styra och tydligare definiera Bilprovningens tillgänglighetsuppdrag. Bilprovningen har i stället själv fått definiera sitt uppdrag.
Bilprovningens kontrollbesiktningar är obligatoriska och finansieras av avgifter från fordonsägarna. Storleken på dessa avgifter fastställs av staten genom Vägverket. Bilprovningen har monopol på besiktningarna och dessa ska bidra till god trafiksäkerhet och miljö. Staten är knapp majoritetsägare medan övriga ägare är ett antal intresseorganisationer. Antalet besiktningsstationer har de senare åren legat runt 175.