Bromsbelägg och däck orsakar stora giftutsläpp
Slitagepartiklar från bromsbelägg och däck är fortfarande en stor källa förutsläpp av giftiga metaller. Forskare vid Högskolan i Kalmar har studeratstadstrafiken i Stockholm och kommit fram till att utsläpp av giftigametaller inte har sjunkit nämnvärt trots stora miljösatsningar av bilfabrikanterna.Efter de senaste årtiondenas begränsning av bly i fordonsbränsle samt debatten om klimatpåverkanfrån koldioxidutsläppen till följd av transporten, är det lätt att föreställasig bränslet som en av de stora föroreningskällorna från biltrafi ken.- Vad man mer sällan tänker på är att det förslits stora mängder bromsbelägg och däckvid bilkörning och att dessa produkter innehåller en hel del metaller säger David Hjortenkransen av forskarna vid Högskolan i Kalmar som har gjort undersökningen. Trotsatt myndigheterna har reglerat metallhalterna i bildelar och att dessutom bilindustrinhar försökt bli bättre är bromsbelägg och däck fortfarande några av de stora källornatill metaller i stadsmiljö.I studien jämförs beräknade metallutsläpp från bromsbelägg och däck för åren1995/1998 och 2005. Utsläppen av koppar och zink från bromsbelägg har varit oförändradeunder denna tidsperiod.- Glädjande nog har ansträngningarna att få bort kadmium och bly från bilprodukternagivit resultat med minskade utsläpp som följd, berättar professor Bo Bergbäck.Det visade sig också att det numera fi nns stora mängder av metallen antimon i bromsbelägg,vilken räknas till de nyare metallerna vars användning har ökat i samhället desenaste åren (jämför med ämnet platina i katalysatorer). Det framkom också att trotsatt metallhalterna har minskat i däck är fortfarande däck en av de stora källorna förzink och kadmium i städer.Studien, som är publicerad i en av American Chemical Societys tidskrifter "EnvironmentalScience & Technology", har rönt uppmärksamhet framförallt i USA.- Studien levererar resultat som inte är helt igenom fördelaktigt för en nation som hardet största antalet registrerade bilar per invånare i världen, säger David Hjortenkrans.För många människor skulle en skärpning av utsläppen från bilar kunna påverka rörelsefriheten hel del.