Många leverantörer storsatsar på Automässan 2008
Trycket ökar inför Automässan 2008 16-19 januari. Enligt Svenska Mässans projektledare, Siv Edlund, uppgår nettoytan till över 13.000 kvadratmeter. Inte mindre än nio länder är representerade.- Vi förstår att det är högtryck i branschen och då är Automässan den perfekta marknadsplatsen där bilservicemarknad och dess leverantörer möts, förklarar Siv Edlund. För utställarna handlar det om att möta både nya och gamla kunder på mässgolvet i januari 2008. Många av dem ser Automässan som sin främsta marknadsbearbetningskanal av landets bilserviceföretag - Continova är ett exempel.- Tillväxtpotentialen ligger främst inom märkesbilhandeln. Därför gör vi denna satsning på Automässan 2008.Det förklarar Thomas Nummelin, VD för Continova, en av landets främsta leverantörer av material och utrustning för däckservice. Nedräkningen har börjat inför Automässan 2008 för Continovas vidkommande. Enligt Thomas Nummelin är det frågan om företagets största marknadssatsning någonsin. Det handlar om en marknadsinvestering på över en miljon kronor att delta i Automässan.- Vi har bokat 600 kvadratmeter, vid förra Automässan hade vi 425 kvadrat, det säger en hel del om vår satsning, förklarar Thomas Nummelin och fortsätter:- Vi är alltid aktiva vid mässor. Vårt aktiva deltagande är vårt starkaste marknadsföringsinstrument utöver vår produktkatalog och dess sortiment.- För oss är mässan ett säljinstrument - vi skriver order i vår monter! Thomas Nummelin berättar vidare att Automässan 2008 är ett avstamp för ett utökat produktsortiment med både nya produkter och varumärken/agenturer.- Vi visar allt vi har, allt visas i natura på mässan, vilket man av förklarliga skäl inte kan göra när man är ute och reser.- Sedan vill kunderna se hur sakerna ser ut i verkligheten.Han berättar också att den stora tillväxten för Continovas vidkommande ligger främst inom märkesbilverkstäderna. Det är de som investerar mer och mer inom däck, men även den traditionella däckfackhandeln rustar upp, enligt Continovas bedömning.- Men det finns en förskjutning, glidning inom däckbranschen, säger Thomas Nummelin och tillägger att det är just den målgruppen som man möter på Automässan 2008 i Göteborg i januari.