Premiär för Jaguar XF
Jaguar XF får premiär på bilsalongen i Frankfurt i mitten av september och XF kommer till Sverige i mars 2008. En bil fylld med spännande teknik och nya fräcka lösningar. XF är den första 4 dörrars sedan modellen i Jaguars nya designlinje och det är naturligtvis designchefen Ian Callum och hans team som hållit i pennan. I teamet ingår bland annat den unga svenska designern Linda Andersson från Vänersborg.
"Sporting Luxury" är en beteckning som Jaguar gärna använder om XF som mer för tankarna till en läcker coupé-modell med sin smäckra låg taklinje och långa hjulbas än till en 4 dörrars sedan. Vi kan lova att personer upp till 195 cm sitter sitter bekvämt även i baksätet som är en av klassens rymligaste. Storleksmässigt är XF något bredare och längre än konkurrenterna och bagageutrymmet sväljer upp till hela 540 liter och fäller man baksätet betydligt mer.
XF som ersätter S-TYPE i Jaguars modellprogram har ett klart släktskap med Jaguars sportiga och vackra GT-vagn XK och XKR. Chassie med hjulupphängningar i aluminium fram och bak för att spara vikt är en vidareutveckling från XK/XKR vilket naturligtvis indikerar suveräna vägegenskaper. I toppmodellen, den kompressormatade Super V8 (SV8) på 416 hk och 560 NM i vridmoment är givetvis också CATS datorstyrda stötdämpare standard för att anpassa dämpningen när det börjar gå undan i svängarna. Den lovprisade sexcylindriga 2.7 liters twin-turbo dieseln med partikelfilter som har en förbrukning på under 0.6 liter/landsväg lär blir den mest sålda modellen i Sverige.
Jaguars nya vagn är fylld men spännande och innovativ användarvänlig teknik. När du sätter dig i de skålade lädersätena pulserar den röda startknappen som hjärtslag på den helt släta mittkonsolen där varken växelspak eller handbromshandtag stör intrycket av en stilfult designad förarmiljö som andas kvalitet och hantverk.
Med en lätt touch på startknappen mullrar motorn igång och den runda växelväljaren kommer upp i din hand och sedan är det bara att vrida till Drive och låta växlingen ske automatiskt eller med paddlarna på ratten som är standard på alla modeller.Det fosforblåa ljuset lyser vackert på instrument, pekskärmen och knapparna. De dolda ventilations galler vänds fram ur den släta instrumentbrädan
Jaguar har lagt ned stor omsorg på att ge XF en modern design både exteriört och interiört och att komma bort från uppfattningen av att göra allt för retro-designade bilar.
XF har klara drag en konceptbilen C-XF som visades på bilsalongen i Detroit i januari och som blev vald till mässans vackraste bil.