C-Cactus - nytt hybridkoncept
Med den smarta konceptbilen C-Cactus, som hade premiär på IAA i Frankfurt, har Citroën format en ny vision. Det är en ambitiös satsning för att erbjuda en avskalad och miljövänlig sedan med attraktiv och pigg stil. Bilen har en hybriddrivlina med HDi-motor. För att lösa denna komplexa ekvation prövar Citroën nya utvecklingsmetoder och har utelämnat en del utrustning som inte är nödvändig för att skapa trivsel ombord. I stället har man främjat tekniska lösningar, stilspråk och utrustning som sätter miljön i fokus, till gagn för användaren.
C-Cactus är en bil med miljön i fokus. Bilen har låg bränsleförbrukning och en stor andel av materialet i bilen är återvunnet eller återvinningsbart. Tack vare hybriddrivlinan med en HDi-dieselmotor på 70 hk DIN med partikelfilter och en elmotor som bidrar med ytterligare 30 hk DIN, kan C-Cactus visa upp enastående förbruknings- och utsläppsnivåer (2,9 l/100km och 78 g CO2/km vid blandad körning). I stadstrafik körs bilen i ZEV-läget (Zero Emission Vehicle), vilket innebär en helt tyst drift med elmotor. Dessutom kostar C-Cactus inte mer att tillverka än en familjesedan i mellanklassen. Den låga tillverkningskostnaden har sin förklaring i valet av nya material och i den rationella konstruktionen, som har gjort det möjligt att minska antalet delar i bilen. Kupéutrymmet i C-Cactus består i själva verket av bara drygt 200 delar, vilket är omkring hälften så många som i en traditionell sedan av samma storlek.
Med sin längd på 4,2 meter och bredd på 1,8 meter har bilen plats för ett kupéutrymme som skapar komfort och trivsel för passagerarna. Bilen har mycket utrustning som t.ex. AC-automatisk luftkonditionering, en förstklassig ljudanläggning, ett panoramatak av glas, fartbegränsare och farthållare. C-Cactus är frukten av en intelligent konstruktion, som tagits fram med nya mål för handen. Genom att prova ett nytt formspråk och nya tekniska lösningar har Citroën lyckats med konststycket att minska antalet delar som krävs för att bygga bilen. Det är anledningen till att instrumentpanelen har valts bort. Alla reglage som i vanliga fall sitter där har samlats på mittkonsolen och på den fasta rattnavpanelen. Ett annat förenklingsexempel är delen som används på stötfångaren fram och som innehåller strålkastarna och Citroën-emblemet. En precis likadan del används på bakluckans nederdel. Den här lösningen bidrar till att framhäva C-Cactus formspråk och medför stora besparingar i produktionen. Utformningen av frampartiet bygger också på enkelhet och utgörs bara av två delar: en fast motorhuv som omsluter framskärmarna och en särskild servicelucka (för att fylla på olja, spolarvätska etc.).