Bred respons för nya Audi A5
Nya Audi A5 karaktäriseras av karosslinjer som ger bilen en bred och låg ställning. Det här är ett formspråk som också bildar norm för snart aktuella nya Audi A4. I kupén sitter vi i bekväma sportstolar. Vi startar. Den 240 hästars starka TDI-dieseln spinner knappt märkbart och vi rullar iväg. Körställningen är perfekt, den sexväxlade manuella lådan har distinkta lägen och kraften från motorn är påtaglig vid gaspådrag. Femhundra Newtonmeter finns på plats redan vid drygt 2 000 varv följd av en flak momentkurva som ger skjuts ända upp till över 5000 varv, vilket är ovanligt för en diesel. Kraften och det mullrande motorljudet påminner om motorkaraktären och responsen i Audis S-vässade V8. Bred respons Audi A5 3.0 TDI är å ena sidan ett autobanhn-lok som tyst och följsamt matchar hastigheter över 200 kilometer i timmen. Men A5 bjuder också – om man vill – på klart sportiga köregenskaper längs slingrade landsvägar och genom tvära kurvor. Styrningen ger snabb respons och chassit är välbalanserat. Motorn har flyttas något bakåt jämfört med övriga Audi-syskon. Dessutom har fyrhjulssystemet fått mer drivning på bakhjulen. Sportcoupe Någon laståsna är naturligtvis inte Audi A5, snarare en hybrid mellan sportcoupe och Gran Turismo. Sittkomforten är som sagt förnämlig fram. I baksätet är det trängre, åtminstone om man är vuxen. Bagaget sväljer förväntade antal väskor eller två golfbaggar på tvären. Motorprogrammet är för övrigt brett för Audi A5. Fem alternativ gäller: från 170 hästars 4-cylindrig TFSI-motor till 354 hästar V8.