23948sdkhjf

Hyundai årets generalagent i Sverige - toppar MRF:s generalagentenkät 2007

Hyundai rankas åter som landets bästa generalagent sett till sin prestation mot sina återförsäljare. Märket toppar MRF:s generalagentenkät före BMW och Volkswagen Transportbilar. Fjolårets etta, Volvo personbilar, faller tillbaka med 8,8 indexenheter och återfinns på sjätteplats.

Hyundai rankas åter som landets bästa generalagent sett till sin prestation mot sina återförsäljare. Märket toppar MRF:s generalagentenkät före BMW och Volkswagen Transportbilar. Fjolårets etta, Volvo personbilar, faller tillbaka med 8,8 indexenheter och återfinns på sjätteplats. Bästa förbättring svarar Nissan för. Vid en branschsammankomst delade MRF:s förbundsordförande, Tommy Andersson, och VD, Per Johansson, ut utmärkelsen som brukar kallas "Årets generalagent" till Hyundais VD, Christian Norberg.-Enligt Hyundais återförsäljare finns det en stark support från generalagenten samtidigt som de prisar en konstruktiv dialog mellan ÅF-GA och ett enkelt system att arbeta mot. Trots en stundtals stor marknadsandel för Hyundai, uppemot fyra procent, är generalagentens organisation bland de minsta på den svenska marknaden, förklarar MRF:s Per Johansson. Christian Norberg understryker i en intervju med tidningen Motorbranschen vikten av att det ska vara enkelt att sälja märket.Just denna röda tråd binder samman de fem främst placerade generalagenterna i årets generalagentenkät - det är enkla system, klara affärer med lönsamhet samt förhållandevis små organisationer bakom dem.-Bilåterförsäljarna uppskattar raka rör, det gör det enklare för dem i det vardagliga arbetet i bilhallen eller i serviceverkstaden, förklarar Per Johansson. Årets 10-i-topp består av: Hyundai, BMW, VW Transportbilar, Subaru, Mazda, Volvo Personbilar, Toyota, Ford, Saab och VW Personbilar. Bästa lastbilsmärke blir Volvo LV som kör in på elfteplats. Bortser man från Nissans förbättring, från ett redan lågt index i fjol, gör koreanska Kia en intressant resa. Inte minst tack vare stöda av MRF:s generalagentenkät har generalagenten lagt en långsiktig plan för att utveckla såväl sitt ÅF-led som relationen med det. Det är för tolfte gången som MRF genomför sin enkät bland sina märkesåterförsäljande medlemmar. Totalt är det 123 frågor om generalagenternas prestationer inom områden som bl a försäljning/marknadsföring, servicemarknad, affärsvillkor mm som har besvarats. Svarsfrekvensen är drygt 75 procent vilket är en förbättring med fem procent jämfört med i fjol. SIFO svarar för fältarbetet på uppdrag av MRF:s bilhandelssektion. -Tack vare sin kontinuitet, omfattning och inte minst stora svarsfrekvens - har MRFs generalagentenkät utvecklats till att vara ett viktigt verktyg för att utveckla affärsrelationen mellan generalagent och återförsäljare. Enkäten har med åren även väckt internationell uppmärksamhet eftersom det ligger stor prestige i att ha ett bra index och en bra placering på rankinglistan. Flera internationella biltillverkare lägger stor vikt vid sin placering, inte minst i förhållande till två starka inhemska biltillverkare som Saab och Volvo, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF. Det finns en generell tendens i årets enkät, indextalen sjunker i toppen, Hyundai får 113,9 vilket ska jämföras med 118,1 för Volvo personbilar i fjol, samtidigt som det sker en utjämning, dock med vissa undantag, mellan toppen och botten. Inte mindre än 18 bilmärken tar sigöver index 100, d v s "godkänt". Tänjer man något på gränsen, så är det 21 av 29 deltagande märken som gör godkända prestationer enligt sina återförsäljare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109