23948sdkhjf

Nya Porsche Cayenne GTS ännu sportigare

Nya Cayenne GTS har världspremiär på Frankfurts bilsalong, IAA, i dagarna. Med den nya modellen fortsätter Porsche att dominera segmentet sportiga SUV:ar. Den har en ännu motorstarkare 4,8 liters V8, 24 mm sänkt fjädring och ett speciellt utvecklat chassi.

Nya Cayenne GTS har världspremiär på Frankfurts bilsalong, IAA, i dagarna. Med den nya modellen fortsätter Porsche att dominera segmentet sportiga SUV:ar. Den har en ännu motorstarkare 4,8 liters V8, 24 mm sänkt fjädring och ett speciellt utvecklat chassi. För första gången har Cayenne utrustats med Porsches elektroniskt styrda stötdämpningssystem, Porsche Active Dynamic Suspension Management, (PASM) i kombination med stålfjädring. Den lösningen var tidigare reserverad för Porsches sportbilar.


Den direktinsprutade 4,8-liters-motorn (DFI) i Cayenne GTS utvecklar 405 hk (298 kW) vid 6 500 varv per minut. Det är 20 hk mer än i Cayenne S. Maximala vridmomentet är oförändrat 500 Nm vid 3 500 varv per minut.


Denna, den sportigaste av Porsches SUV-modeller, har som standard en sexväxlad manuell växellåda och lägre slutväxel än Cayenne S (4,1:1 jämfört med 3,55:1). Det gör att Cayenne GTS kan accelerera från noll till 100 km/tim på endast 6,1 sekunder, exakt 0,5 sekunder snabbare än Cayenne S.


Cayenne GTS är standardutrustad med Porsches permanenta fyrhjulsdrivning, Porsche Traction Management (PTM) och det adaptiva fjädringssystemet PASM. Förutom att luftfjädring finns som tillval är också Porsches aktiva krängningshämmare, Porsche Dynamic Chassi Control (PDCC), tillgängliga för att ytterligare förbättra köregenskaper och komfort. Nyutvecklade sportstolar, inställbara i tolv riktningar och med klädsel i läder och alcantara, understryker den sportiga karaktären.


Nya Cayenne GTS är lätt att identifiera, fronten och bakdelen ser likadan ut som Cayenne Turbo. Skärmarna har breddats med hela 14 mm och ger gott om plats för de 21 tum stora lättmetallfälgarna med däcksdimension 295/35 R21. Två nya färger har reserverats för GTS: GTS Red och Nordic Gold Metallic.


Med Tiptronic S automatlåda har den nya Cayenne-modellen en förbrukning vid blandad körning på 13,9 liter per 100 km. Lanseringen börjar i februari 2008. Priset i Tyskland inklusive 19 procents moms och specifikt tysk utrustning blir 76 725 Euro. Det europeiska baspriset exklusive moms är 64 300 Euro. Baspriset i USA blir 69 300 dollar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.099