Joge tar time out
Peugeots rallyförare Jimmy Joge tar time out!Den duktige östgöten - som blev svensk mästare i en Peugeot 206 WRC förraåret - drabbades av yrsel och magproblem i samband med IRC-tävlingen iTjeckien för några veckor sedan:- Eftersom det var andra gången det hände så har jag valt att ta en pausfrån rallytävlandet, säger Jimmy. Som fattat beslutet tillsammans med detsvenska Peugeot-teamets teamchef Gert Blomquist.
Inför den här säsongen valde Peugeot Sverige att byta ut vinnarbilen frånförra säsongen mot en Peugeot 207 Super 2000. Bilen - och bilklassen - ärhelt ny men av många tippad som framtidens stora rallyklass.Flera biltillverkare har nappat på idén och redan i år har S2000-bilarnafått en egen, TV-sänd serie via Eurosport - IRC, Intercontinental RallyeChallenge.
Planen för i år var att köra fyra deltävlingar i IRC. Två av dessa kördes -Rally Ryssland i juli och Rally Barum i Tjeckien. San Remo Rallyt i Italienoch Rally du Valais i Schweiz återstår:- Vi har fått förfrågningar både från enskilda förare och från andra teamute i Europa, så intresset för vår 207 Super 2000 är stort, säger GertBlomquist.
- Tillsammans med motorsportansvarig på Peugeot Sverige, Per Brinkenberg,har vi beslutat att satsa på att köra IRC-serien nästa år, berättar Gert.- Förare är inte klart ännu. Däremot har vi igång diskussioner medtilltänkta samarbetspartners och sponsorer för en internationell satsning.
SVENSK SPORTVAGNSSERIE!Peugeot Sverige avslöjar dessutom en ny, stor svensk racingsatsning redannästa säsong.- Det är riktigt. Det handlar om en mycket intressant sportvagnsklass,Peugeot 207 Spider Cup. Klassen körs redan i Frankrike och har blivit mycketpopulär. Internationellt körs 207 Spider Cup som inbjudningsklass till vissa Le Mans-och WTCC-tävlingar, och i Sverige pratar vi med STCC-organisationen.
Peugeot i Sverige, men även i Danmark, har bestämt sig för en storsatsningpå denna racingklass. Det tekniska reglementet blir lika i alla länder,vilket innebär att utbudet av tävlingstillfällen blir stort. Både svenskaoch danska förare kan tävla i respektive länder och kan även delta i deninternationella serien. Det som gör det riktigt spännade är att man kankomma igång att tävla i en kompetent racingklass för en kostnad som äröverkomlig för de flesta.- Det ska bli mycket spännande att dra igång detta projekt, säger GertBlomquist. Ni som vill veta mer är välkomna till Mantorp och STCC-finalen.