23948sdkhjf

Påskynda utskrotningen av gamla bilar - för hälsans skull

En nypublicerad studie från en internationell forskargrupp visar att partiklarna i gamla bilars avgaser kan leda till allvarliga hälsoproblem. Bilbranschens, sedan länge, framförda krav på ökade stimulanser för att skrota fler gamla bilar måste tas på allvar.

En nypublicerad studie från en internationell forskargrupp visar att partiklarna i gamla bilars avgaser kan leda till allvarliga hälsoproblem. Bilbranschens, sedan länge, framförda krav på ökade stimulanser för att skrota fler gamla bilar måste tas på allvar.


- Teknikutvecklingen har gjort dagens bilar säkra och miljöanpassade, säger Bertil Moldén vd för BIL Sweden. Till exempel så har de nya dieselbilar som säljs idag partikelfilter. Att det rullar många gamla fordon på våra vägar är därför negativt både för säkerheten och miljön. Vi har länge vädjat till regeringen om att öka stimulanserna för att få bort de äldre bilar som inte uppfyller rimliga avgaskrav. Hundra nya bilar är renare än en från 70-talet så hälsan och miljön tjänar på en skrotstimulans, precis som trafiksäkerheten.Nära hälften av bilarna i Sverige är över tio år gamla och inom EU15 är det bara Finland och Grekland som har en äldre bilpark. Idag står de äldsta bilarna för en liten del av landets trafikarbete, men en stor del av de hälsofarliga utsläppen. Efter vårens tillfälliga skrotningsersättning togs många av dessa fordon ur trafik. Trots det rullar det fortfarande runt 300 000 bilar utan katalysator på våra svenska vägar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079