Större men snålare Toyota Land Cruiser
Toyotas Land Cruiser kommer nu i en ny generation, den åttonde i ordningen sedan den första modellen lanserades för 50 år sedan. Jämfört med föregångaren har nya Land Cruiser V8 bland annat fått ännu bättre framkomlighet för mycket svåra vägförhållanden samtidigt som komforten har blivit högre. Nya diesel- och bensinmotorer gör att bränsleförbrukningen har sänkts.
På många håll i världen är namnet Land Cruiser sinnebilden för begreppet terrängbil. Bilmodellen tjänstgör överallt där underlag och andra umbäranden bjuder starkt motstånd. Den används till exempel av FN runt om i världen och i Sverige har Statens Räddningsverk använt Land Cruiser som arbetspartner sedan början av 1990-talet.
Ledorden för Land Cruiser-modellen har under alla femtio år varit: Styrka, hållbarhet och pålitlighet. Den nya modellen bygger därför vidare på samma framgångsrecept som föregångarna, med bland annat en vridstyv ram och stel bakaxel som gör körningen i det närmaste fri från vibrationer och störande ljud.
Land Cruiser V8 har växt på längden och är nu 4,95 meter lång och1,97 meter bred, medan hjulbasen är oförändrad 2,85 meter. Markfrigången är mellan 1865 mm och 1910 mm, beroende på val av fjädring.
Den nya generationen finns med två motoralternativ: En helt ny dieselmotor och en vidareutvecklad version av den tidigare bensinmotorn. Båda ger en lägre bränsleförbrukning jämfört med förra generationen Land Cruiser.
Dieselmotorn är en 4,5 liters D-4D V8-motor på 286 hk, med ett vridmoment på massiva 650 Nm. I kombination med en likaledes ny 6-växlad automatlåda har den en bränsleförbrukning på 10,2 liter/100 km i blandad körning. Det är en sänkning med 4 procent, jämfört med den förra 4,2-liters sexcylindriga dieselmotorn.