23948sdkhjf

Polisen på utbildning om EcoDriving

Man måste inte trycka gasen i botten för att komma fort fram. Genom att föraren lyfter blicken, är taktisk och planerar sin framfart kan även utryckningsfordon framföras på ett, för miljön, sparsamt sätt. Stockholmspolisens instruktörer för taktisk körning har gått kurs i EcoDriving.

Man måste inte trycka gasen i botten för att komma fort fram. Genom att föraren lyfter blicken, är taktisk och planerar sin framfart kan även utryckningsfordon framföras på ett, för miljön, sparsamt sätt. Stockholmspolisens instruktörer för taktisk körning har gått kurs i EcoDriving. - Meningen med kursen har varit att ge deltagarna kunskap om EcoDriving, hur de kan hantera sitt fordon på ett sparsamt sätt i trafiken samtidigt som de spar tid, minskar slitage och minimerar negativ miljöpåverkan. Vi kommer att utvärdera hur vi ska införa den här kunskapen vid utbildningen av nya förare inom polisen, säger Janina Gröhn, miljösamordnare vid polisen i Stockholms län, som inledde kursen tillsammans med fyra av STR: s chefsutbildare i EcoDriving. Kursen pågick under två dagar med både teori och praktik. Fyra polisbilar försågs med en avancerad bränsleförbrukningsmätare, Econen, som gav ögonblicklig återkoppling på hur föraren och olika förhållanden påverkade förbrukningen. I de rapporter som kan tas fram ur Econen går det att följa hur föraren kört för att tillsammans med miljösamordnaren utvärdera körstil, förbrukning och identifiera förbättringspunkter. Polismyndigheten i Stockholms län har idag över 1 000 fordon. En minskning med 10 procent på bränsleförbrukningen skulle kunna innebära en besparing på upp till 200 000 liter drivmedel årligen vilket motsvarar en minskning med knappt 500 ton koldioxid på ett år. En vanlig missuppfattning är att man som förare av ett utryckningsfordon inte har tid att tänka på att köra sparsamt. Är det bråttom måste man trycka gasen i botten för att komma fort fram. - Detta tankesätt är sedan tidigare bevisat felaktigt. För att köra fort behöver du istället vara taktisk, förutseende, kunna planera din körning och lära dig att lyfta blicken för att till exempel planera din genomfart i en korsning eller rondell. Onödiga stopp och tvära inbromsningar innebär bortslösad rörelseenergi som måste hämtas igen genom att accelerera. Många höjer sin genomsnittshastighet när de tränat EcoDriving, vilket är synnerligen intressant fakta för dem som kör utryckningsfordon och ibland har extra bråttom. En stor del av körtiden för polisen är patrullerande och övervakande verksamhet och då finns också utrymme för sparsam och ekonomisk körning, säger Ingemar Söderqvist, produktspecialist på Econen inom KGK.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078