23948sdkhjf

MAN Truck & Bus och svenska NEOPLAN under samma tak

Sveriges största bussimportör, MAN, har öppnat ett nytt Truck & Bus Center i Stockholmsregionen för märkena MAN och NEOPLAN. Med 297 levererade bussar under 2006 uppgår marknadsandelen i Sverige till 25,6 %. Vid invigningen av det nya försäljningscentret presenterar MAN även de nya lastbilsmärkena TGX och TGS samt den nya MAN Lion's City Hybridbus. Med de nya resurserna för försäljning och service, beräknas marknadsandelen för lastbilar att under de kommande åren fördubblas till 8 %. "Vi är mycket stolta, över att vi på kort tid har lyckats etablera oss bland de främsta leverantörerna i Sverige med våra MAN-bussar. Med vårt nya verksamhetscentrum kan vi betjäna våra kunder ännu snabbare och effektivare", säger Peter Erichreineke, verksamhetsansvarig för MAN Nutzfahrzeuge AG. På den totalt 7 000 m2 stora ytan erbjuder filialen en omfattande service för lastbilar och bussar från märkena MAN och NEOPLAN. Fordonen visas i en 800 m2 stor utställningslokal och verkstaden är ca 2 500 m2 stor. Totalt sysselsätter verksamheten ca 60 medarbetare. Dessutom bedriver MAN Truck & Bus en egen utbildningsverksamhet för elektronikmekaniker, vilken har ett nära samarbete med den lokala yrkesutbildningen inom området. Kunder inom både buss- och lastbilsområdet tas om hand av välutbildade specialister, från köpet av fordonet till allt inom reservdelar och tillbehör. Claus Bay, verkställande direktör för generalimportören Svenska NEOPLAN AB, sade vid invigningen: "Med detta nya dotterföretag uppfyller vi en dröm som vi har haft länge. Vi är särskilt glada, över att vi nu kan utveckla nya synergieffekter i samarbetet med kollegorna på lastbilsområdet, när det gäller vår förmåga att erbjuda kunderna en god service." MAN Truck & Bus Center kommer att ledas av Hans Carlstrand. Vi öppnandet av den nya filialen fick kunderna se den helt nya hybridbussen från MAN, vilken presenterats för första gången på fackmässan UITP i Helsingfors. Med denna optimerade Lion's City Hybrid med lågt insteg, öppnar utvecklingsavdelningen hos MAN ett nytt kapitel för moderna stadsbussar. Det diesel-elektriska hybridsystemet förbrukar mindre mängd fossilt bränsle och bidrar därigenom till begränsningen av CO2-utsläppet. Hybriddriften kan dessutom kombineras med andra bränslen och drivkällor. Inom detta område räknas MAN till pionjärerna. Ända sedan 70-talet har våra ingenjörer arbetat med olika tekniker för att lagra och använda den energi som uppstår vid inbromsningar. Förutom med de i Sverige vanliga naturgasbussarna, visar MAN med sin innovativa hybridteknik än en gång sin höga kompetens inom områdena miljö- och klimatskydd.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.048