23948sdkhjf

Logotypernas historia

Ferdinand Porsche ville göra en bil som skulle vara liten och billig. En bil för vanligt folk. Det tyska trafikministeriet gillade hans idé och de tyckte att han skulle förklara alltihop en gång till för Adolf Hitler. Adolf blev så tänd på tanken om en folkbil, en Volks Wagen, att han byggde en helt ny stad där bilen skulle tillverkas och där arbetarna skulle bo. Men han ansåg att namnet KdF, Kraft durch Freude (ung. kraft genom glädje) var bättre än Volks Wagen så det bestämdes att både bilen och staden skulle heta så.

1945 fick staden namnet Wolfsburg och bilarna Volkswagen. I folkmun kallade man bilen för Käfer i Tyskland, i Sverige blev det Folka, Bubbla, Bagge och ibland Hitlerkälke. Internationellt gick den under namnet Beetle, fast Volkswagenkoncernen föredrog att kalla den Typ 1. Franz Xaver Reimspiess pekas ofta ut som loggans upphovsmakare. Han var en av dem som utvecklade bubblans motor på 1930-talet. Men den nu snart 90-årige Nikolai Borg (har för övrigt svenskt påbrå) hävdar att logotypen är hans idé. Han har förgäves försökt få ett erkännande sedan 1950-talet. Enligt Nikolais blev han kontaktad av Fritz Todt på motorvägsministeriet sommaren 1939 efter att ha figurerat i tidningarna. Nikolai hade nämligen vunnit en designtävling och Todt undrade om Nikolai ville rita logotyperna till det nya bilprojektet. Nikolai skickade in sina förslag varpå Todt hade svarat att man ville ligga lite lågt med loggorna tills "riket var fullbordat". Men 1943 råkade Nikolai få syn på sin logga på en bil och blev bestört. Volkswagen själva hävdar att det inte finns några uppgifter om att någon tagit emot Nikolais förslag och man menar att liknande skisser tagits fram året innan Nikolai hävdar att han skickat sina.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063