Högsta växel för bättre vägar
Sverige bör satsa mer på investeringar,drift och underhåll av gator och vägar. Detframhåller Sveriges Åkeriföretag i sittremissvar över Vägverkets, Banverkets ochSIKA:s planeringsunderlag för regeringenslångsiktiga infrastrukturplanering för2010-2019.
Sveriges Åkeriföretag, branschorganisationför 10 000 åkerier som med ca 35 000 fordontransporterar gods anser att minst 52,5miljarder kr måste satsas påväginfrastrukturen för perioden 2010-2019enligt regeringens föreslagna högstaplaneringsnivå.
Eftersatt vägunderhåll ökar kostnaderna förfordonens användning och transporterna blirdyrare. SÅ anser att det eftersattaunderhållet av vägarna måste återställas ochatt standarden på vägnätet sedanupprätthålls.
-- Staten måste lägga i den allra högstaväxeln för att rusta upp våra vägar, sägerCarina R Nilsson, tf vd i SverigesÅkeriföretag. Det staten sparar på vägarnafår transportörer och andra trafikanterbetala i form av förslitning av fordonen ochproblem med att komma fram.
Med bättre vägar kan bränsleförbrukning ochdäckslitage minska vilket ger mindremiljöbelastning. Även trafiksäkerheten ochförarnas arbetsmiljö påverkas positivt avvägförbättringar framhåller SverigesÅkeriföretag.
När det gäller dagens vägsatsningar liggerSverige efter länder som Danmark, Holland,Norge och Tyskland. En eftersatt vägstandardförsämrar godstransporter på väg ochpåverkar även det övriga näringslivetnegativt påpekar Sveriges Åkeriföretag.
I december 2006 gav regeringen Banverket,Vägverket, Statens institut förkommunikationsanalys (SIKA),Luftfartsstyrelsen och Sjöfartsverket iuppdrag att ta fram underlag inför denkommande propositionen om inriktning avåtgärderna i järnvägs- ochväginfrastrukturen under planeringsperioden2010-2019.
Den 27 juni 2007 överlämnade Banverket,Vägverket och SIKA sina inriktningsunderlagtill regeringen. Luftfartsstyrelsen ochSjöfartsverket har bistått med fakta ochbedömningar om luftfartens respektivesjöfartens utvecklingsmöjligheter och behov.