Killar somnar lätt vid ratten
Enligt en ny undersökning är 20 procent av alla trafikolyckor trötthetsrelaterade och i dessa omkommer minst 50 personer varje år. Det är unga män i åldern 18-24 år som löper störst risk att drabbas av olyckor på grund av trötthet. För dem är risken att råka ut för en olycka på natten tio gånger större än på dagen. För en 65-åring är risken för en olycka på natten bara dubbelt så stor som på dagen. - En bakomliggande faktor till att den här åldersgruppen ofta drabbas av trötthetsrelaterade olyckor är att ungdomar ofta slarvar med sömnen och har oregelbundna sömnvanor. Mycket tyder också på att yngre förare kör sämre än äldre i samband med allvarlig trötthet, säger Stefan Skotte, skadeförebyggare på Länsförsäkringar som står bakom undersökningen. Den vanligaste typen av misstänkta trötthetsolyckor är singelolyckor och de flesta sker på vanliga 90-vägar. Det är olyckor som oftast slutar illa – risken för att dödas eller att bli svårt skadad är enligt undersökningen tre gånger högre än vid andra typer av olyckor. - Det är inte bara farligt att köra trött, det är också ett lagbrott. Det jämställs med alkohol- och drogpåverkan i trafikförordningen, avslutar Stefan Skotte. På nätet kan man testa sin lämplighet som förare, bland annat med hjälp av den digitala Zzztickan, som visar om vakenheten är bra eller om en risk finns för förare och medtrafikanter. Tanken är att den uppgiften och råden om hur man ska agera i just den situationen ska tydliggöra problemet med sömnbrist i trafiken. Tidningen har testat den digitala rådgivaren, angav att klockan är 20 på kvällen och att föraren varit vaken i 26 timmar. Rådet som då följer är att se upp och att man bör vara försiktig. Först när vi ökar ytterligare en timme, till 27 timmars vakenhet, ges varningsmeddelandet att vakenhetsgraden sjunkit så mycket att det innebär farlig körning. Tänk på innan du sätter dig i bilen: - Trötthet och alkohol ger samma negativa effekter på bilkörningen och straffas enligt samma lag. - Planera resan innan du sätter dig bakom ratten. - Var försiktig med körning nattetid. - Ta pauser. Drick lite kaffe, rör på dig eller stanna och sov en stund. - Gäspningar och koncentrationssvårigheter är tidiga trötthetstecken. Redan då är man en risk och behöver stanna. Testa din vakenhet på http://www.somnainte.nu/zzz/digitala.aspx Källa: Länsförsäkringar, Statens väg- och trafikforskningsinstitut, Stressforskningsinstitutet Stockholms universitet.