Nytt etanolrekord trots skeptiska forskare
Hos till exempel Statoil var försäljningen under september högre än någon tidigare månad hos företaget, där man hittills i år har sålt över 28 miljoner liter av etanolbränslet E85. Det innebär en ökning med 99 procent jämfört med motsvarande period förra året. I Sverige tankades största volymen E85 i Stockholms län där antalet tankställen ökat kraftigt, följt av Västra Götaland. De höga bensinpriserna, engagemanget i klimatfrågan och regeringens miljöbilspremie har fått människor att hellre köra bilar på E85. - Men trots att antalet etanolbilar ökar i snabb takt står de för en mindre del av den etanol som används. Den stora volymen används för inblandningen i den vanliga bensinen och är fem gånger större än etanolen i E85, säger Vägverkets utredare Petter Åsman. Världens politiker visar stor entusiasm för etanol, i skarp kontrast står kritiska forskare som menar att klimatuppvärmningen kan förvärras om man satsar på fel framställningssätt. En annan oro gäller hur bra det är för miljön, ekonomin och säkerheten om bilar rostar i förtid och inte klarar det korrosiva bränslet. Inblandning av fem procent etanol i bensin motsvarade över 41 miljoner liter etanol under de tre första kvartalen 2007 bara hos Statoil. Liksom tidigare vill de se mer etanol i tankarna. - Vi fortsätter att satsa på E85 samtidigt som vi vill få tillstånd att öka inblandningen till tio procent etanol i bensinen, säger företagets informationsdirektör Helena Fornstedt. Där kör man naturligtvis inte på forskarnas linje, utan framhåller att etanol är ett förnybart drivmedel som framställs ur bland annat sockerrör och spannmål. En annan råvara kan vara palmolja, som branschkollegan OKQ8, åtminstone tillfälligt, stoppat lanseringen av efter hård kritik då palmoljeplantagen anläggs på regnskogsmark och ger tre gånger större utsläpp än vanlig kolkraft. På Statoil hävdar man generellt att bensin som ersätts med etanol leder till väsentligt lägre utsläpp av växthusgasen koldioxid. Men enligt forskarna är det en sanning med modifikation. En stor miljöbil som körs på svensk etanol släpper ut cirka 160 gram koldioxid per kilometer, men en liten bensindriven bil släpper bara ut 120 gram. - Det är fel av politikerna att bestämma sig för olika procentmål utan att tänka igenom var etanolen kommer ifrån, säger bland andra Stefan Wirsenius till TT. Han är doktor i miljövetenskap vid avdelningen fysisk resursteori på Chalmers och tycker liksom Nobelpristagaren Paul Crutzen det är fel att tro att biobränsle är den stora lösningen för att komma ur klimatkrisen. I Sverige har vi 5 procent etanol i princip all 95 oktanig bensin. Ännu finns ingen etanol i 98- oktanbränslet. Inblandningen styrs av ett EG-direktiv, bränslekvalitetsdirektivet (98/70/EG). För närvarande ses detta över för att tillåta en ökning av etanol till 10 procent. Sverige har sedan länge drivit frågan som ett kostnadseffektivt sätt att få ut biodrivmedel på marknaden, för att klara målet med 5,75 procent biodrivmedel år 2010 - biodrivmedelsdirektivet. Studier om låginblandning, bland annat i Australien där man tittat på en 20-procentig inblandning, har visat på problem med igensatta bränslefilter, ökad korrosion på vissa detaljer i bränslesystemet med mera. Flertalet nyare bilar anges klara 10 procent etanol. Inom EU är det för närvarande inte tillåtet att ha högre halt än 5 procent, och där är det bara Sverige som blandar in det i huvuddelen av den bensin som säljs. Källa: Vägverket.