Stor skola i liten stad
Fordonsutbildningen hålls intill den vackra herrgårdsbyggnaden, i ett annex på cirka 1 000 kvadratmeter. - För fem år sedan byggde vi till med 250 kvadratmeter verkstad och för ett år sedan byggdes lektions- och kontorslokaler på ytterligare 100 kvadrat, berättar fordonslärare Torbjörn Jonsson. För att få ytterligare utrymme till de stora elevkullarna har han och hans kollegor på ledig tid rensat ut förrådsutrymmen och pannrum som idag kan användas som lektionssal. Nu går det inte bygga ut mer, men problemet med många elever ses som angenämt. - Det är något vi arbetat aktivt för. Jag har lagt mycket energi på att åka ut till elever i årskurs åtta och nio för att berätta och visa bilder om våra fordonsutbildningar. Det har gett resultat, liksom uppmärksamhet i media i form av Bosse Bildoktor och olika motorsporter. Fortfarande är det svårt att locka tjejer till yrket, men dagens elektronikinriktning och moderna hjälpmedel för tunga lyft har gjort att sju unga tjejer inte räds utbildningen i Säffle. Att man får arbete efter utbildningen är så klart en given anledning till utbildningens popularitet. - Det är lätt att få jobb efteråt, får man det inte här i Säffle, så finns jobb i både Karlstad, Vänersborg och Norge, fortsätter Torbjörn Jonsson som själv varit en av skolans 30 elever examensåret 1981. Den största skillnaden mellan då och nu är datoriseringen av mätinstrument och läromedel. Dagens lärare kan mer effektivt ägna sig åt eleverna när datorn tar över rollen att dela ut arbetsuppgifter, ställer frågor och rättar teoriprov. Tittar man istället framåt verkar bristen på fordonsutbildad arbetskraft hålla i sig. - Vi kan väl hålla runt 100 elever något år till, men sen blir barnkullarna mindre. Tack vare att vi hyr vissa moduler kan verksamheten hållas flexibel när antalet elever fluktuerar. Likadant är det med bilar och utrustning, där vissa företag går in och stöttar medan andra väljer att stå utanför. - Vi använder Mekonomens datoriserade felsökningsutrustning. Dessutom får vi för en symbolisk summa hyra liknande utrustning av Volvo där även uppdateringar ingår, berättar Torbjörn Jonsson. Via Volvos projekt Training Car Program har skolan också tillgång till en V70 i vilken man fingerar olika fel. Man tränar också på en äldre 850 och en Saab 9.5, men mest övning ger de riktiga kundbilarna som droppar in några stycken varje vecka. Då betalas reservdelarna av kunden och skolan får lite betalt för arbetet. Fordonsutbildningen har två inriktningar och en profil som leder till fyra fordonsyrken: lastbilschaufför, bilmekaniker, fordonselektriker och arbete på anläggningssidan med grävmaskin och hjullastare. Drygt hälften av eleverna satsar på en karriär inom anläggning eller som lastbilschaufför.