23948sdkhjf

Hög tid att montera vinterdäck

När även meteorologerna på tv och i tidningar har svårt att förutspå vädret en dag senare, hur ska då landets bilister klara detta? Nej, just det. På med vinterdäcken innan snön faller. Oavsett hur långt det är till 1 december.

Svensk lag kräver vinterdäck från den 1 december (om det är vinterväglag) och allt för många bilister väntar med ett däckbyte till detta magiska datum. Ett snöoväder kan dock lika gärna komma i oktober och då står bilisten där med sina halvslitna sommardäck. Även vid plusgrader kan det vara halt på vägarna. Oktober är en lurig månad, ofta med mycket regn på svala vägbanor som dessutom kan vara täckta av höstlöv. Flertalet vinterdäck rekommenderas från fem plusgrader. Redan i oktober engagerade Goodyear sig i trafiksäkerhetskampanjen ”Vintern är här”. Forskare från VTI och Vägverket fastslår att trafikolyckorna under årets första snökaos kan minskas drastiskt om bilisterna byter till vinterdäck tidigare. I en analys som Vägverket utfört på 100 dödsolyckor under tre vintersäsonger konstaterades att 13 procent av bilarna kört på sommardäck. Under perioden december - mars, då bilar enligt lag måste ha vinterdäck på vinterväglag, hade hela sju procent av bilarna som var inblandade i dödsolyckor fortfarande sommardäck. En studie av VTI, Statens Väg- och Trafikforskningsinstitut, visar att dubbdäck reducerar olyckorna vid is- och snöväglag med 40 procent på landsbygd och 35 procent i tättbebyggt område jämfört med sommardäck. Motsvarande effekter för dubbfria vinterdäck är 25 respektive 20 procent. Mätningen är gjord på såväl helt nya som gamla, utslitna däck. - Många trafikolyckor på vintern sker i onödan för att bilisterna underskattar vädrets hastiga omslag. Om fler bilister bytte till vinterdäck tidigare skulle säkerheten öka, vilket VTI:s forskning också visar, säger Ludvig Nauckhoff, Consumer Business Manager för Goodyear Dunlop Nordic. Det är inte, som många tror, vinterkörningen i sig som är farlig. Risken ligger i överraskningsmomentet och plötsliga skiftningar i det kalla höst- och vintervädret. Faran är som störst när temperaturen pendlar över och under noll grader och underlaget växlar mellan ishala, regnvåta och torra vägar. Allt enligt Vägverkets studier. "Vintern är här" ingår i Goodyears satsning på säkerhet och startade 1 oktober och kommer att fortsätta på centrala platser i de nordiska och baltiska länderna fram till 15 december.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064