23948sdkhjf

Sportigt i Focus

Nästa år firar Ford Focus sitt tioårsjubileum. Vad kan väl vara mer lämpligt än att släppa en ny modell? Nästa år kommer den.

Ny sportig modell med lite tuffare yttre, tillpiffat inre och fiffigare funktioner. Ford Focus ST årsmodell 2008 är en kombination av gammal hederlig bruksbil och kul leksak. För även om den inte är någon racerbil så erbjuds en del sportiga egenskaper. Utrustningsnivån är inte så pjåkig, även om det känns som om man glömt en del saker i standardutförandet, som till exempel AC och eluppvärmd vindruta. Den femcylindriga 2,5-liters Duratec-drivlinan på 225 hästar/166 kilowatt är kvar. Den ger bilen ett vridmoment på 320 Newtonmeter mellan 1 600 och 4 000 varv per minut och en topphastighet på 245 kilometer i timmen. Men utseendet är nytt. Bland annat hittar man en ny stötfångare fram och en större upp-och-nedvänd trapetsformad grill nedtill som ramas in av dimljusen. Huvens framkant har en karossfärgad applikation. Kjolpanelerna gör att det sänkta chassit framhävs och hjulhusen innehåller aluminiumhjul på 18 tum. Stötfångaren är ny och har en integrerad nedre diffuser som ramar in två stora avgasrör och kraftiga fenor. Man har funderat på att ge Focus ST en ny färg. Men efter många om och med har man bestämt sig för att behålla klassikern ”electric orange”. För trots allt beställs cirka 30 procent av alla Focus ST i Europa med den här speciella färgen. I kupén finns Recaro-säten (med ett Recaro-baksäte som tillval), svart takklädsel, instegsskydd, racingpedaler, tre extra mätare för oljetryck, turbofunktion och oljetemperatur på den övre delen av instrumentpanelen samt ett handbromsskydd och en växelspaksknopp av läder som kompletteras av en "carbon"-effekt på mittkonsolen och ramen runt växelspaksdamasken. Ratten är av läder och har tre ekrar. Produktionsstarten är planerad till februari 2008.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062