23948sdkhjf

Oenighet om tungt producentansvar

Tunga fordon, som lastbilar med en vikt över 3,5 ton omfattas inte av producentansvaret.

Enligt Sveriges Bilskrotares Riksförbund, SBR Service, råder det oenighet bland producenterna om vem som ska ta ansvar för vad i de uttjänta gamla lastbilarna. - Det är påbyggnaderna, som är anledningen till diskussionen, själva fordonen innebär inga problem, förklarar SBR Services ordförande Henry Gustavsson. Eftersom påbyggena består av flera olika material, från plast och frigolit till hela tankar av metall tvistar man om hur en rättvis ansvarsfördelning skulle se ut. Varken SBR eller lastbilstillverkarna driver på något införande av producentansvar på tyngre fordon. Miljözonerna i svenska städer menar man håller fordonsparken modern. - Sverige har inte så mycket gamla tunga fordon. Vi har en bra vagnpark och flertalet av de gamla lastbilarna går på export, säger Henry Gustavsson. Det är Ryssland och Baltikum som tar över merparten av Sveriges gamla lastbilar och bussar, handeln med begagnade fordon är omfattande oavsett miljöprestanda. Branschen anser inte att man flyttar miljöproblemet geografiskt. - Ett sådant producentansvar som man har för tunga lastbilar i till exempel Japan är inte aktuellt för Europa. Vi ser inga problem med den tunga sidan, en lastbils livslängd är cirka 30 år och den lever nytt liv på annat håll, berättar Scanias miljöansvariga Anna Henstedt. Hon menar att det finns mycket pengar i begagnatmarknaden och att tunga fordon tas om hand i mycket hög utsträckning i öst. Men kvar i Sverige finns också tunga skrotobjekt. - Vi lever gott på framför allt krockade lastbilar, men även äldre fordon, berättar Fredrik Larm som är platschef på Rogers Bil i Eksjö. Företaget startades av hans far 1979 och är i dag ett av de ledande inom lastbilsdemontering i Norden. Man har nio anställda i verksamheten och den kräver stora ytor – lokalerna är på 5 000 kvadratmeter och tomten på 120 000 kvadrathektar. - Naturligtvis gör företaget störst förtjänst på de nyare modellerna, udda märken och sådana som man redan har ett 15-tal stående av måste man tacka nej till. Det som inte går att sälja vidare, främst hyttar, ramar och bakaxlar skickas till återvinningen i Halmstad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109