23948sdkhjf

Nya generationen kräver råkoll på skroten

Sönerna om framtiden: "Det kommer bli svårare tider. I dag säljs färre plåtdelar än på pappas tid, istället är det de elektroniska komponenterna och mekaniska detaljerna som blivit åtråvärda."

Nyputsade glasdörrar glider upp över det skinande rena klinkergolvet – bakom disken ligger bildelar i prydliga rader, vackert organiserade i en miljö nästan lika klinisk som på ett sjukhus. Har vi kommit rätt? Det är inte första gången Thomassons Bilskrot i Helsingborg får förvånat besök. Det är så här det ser ut på nya generationens bilskrot, modernt och med smarta lösningar - borta är allsköns bråte på gården, oljestänken i demonteringshallen och skitiga gubbar i flanellskjorta och tofflor. - Struktur, ordning och reda gör det betydligt lättare att styra verksamheten, konstaterar Jonny Thomasson som står för företagsledningen tillsammans med sin bror, vd Tomas Thomasson. De driver tredje generationens familjeföretag i samma anda som sin far och farfar. - Pappa krävde var sak på sin plats, men var också nytänkande och kunde därför ligga steget före, berättar Tomas och syftar till de satsningar som tidigt gjordes för att klara kommande miljökrav. Mycket har hänt sedan företagsstarten 1955 då farfar Erik handlade med metallskrot. Drygt tio år senare tog sonen Jan över skrotfirman och det trettiotal skrotbilar som ingick i rörelsen – under parollen att bli ledande som miljömedveten och välrenommerad bildemonterare. - De sista tio åren har omkostnaderna för att upprätthålla detta varit omfattande. Samtidigt repareras allt färre bilar, i dag gäller slit och släng. Numera lever bilarna betydligt kortare, att nya serier kommer snabbare har också påverkat branschen. Och kundgruppen är en helt annan, privatmeckarna har bytts mot försäkringsbolag och verkstäder. Nu fortsätter sönerna med en klar uppfattning om framtiden. - Det kommer bli svårare tider. I dag säljs färre plåtdelar än på pappas tid, istället är det de elektroniska komponenterna och mekaniska detaljerna som blivit åtråvärda. Framöver kommer handeln gå mot större enheter och det kommer att bli dyrt att möta miljökraven, säger bröderna som tror att det blir tufft för småskaliga verksamheter som inte hängt med i utvecklingen. - Företaget har förutom ägarna elva anställda, allt från mekaniker till säljare som ständigt besvarar förfrågningar över telefon och e-post. Cirka 1 300 bilar hanteras på ett år, varav drygt 70 procent köps in från försäkringsbolag och statliga myndigheter. När en bil kommer in besiktigas den och beslut tas om den efter miljödemontering ska skickas vidare för fragmentering eller lagras som en tillgång på gården. Från det att objektet fått ett id-nummer, ingår den i databasen som ger full kontroll över lagret. - Det är som vilken industriprocess som helst, fast vi plockar isär istället för att sätta ihop, säger Jonny Thomasson. Försäljningen av delar sker först efter en kvalitetskontroll, allt styrs genom lagersystemet med över 50 000 artiklar identifierade med uppgift om ålder och ursprung. På så vis kan man säkra att kunden får exakt rätt komponent, och för egen del få korrekta lageruppgifter. På den asfalterade gården som mäter knappt 12 000 kvadratmeter finns alltid runt 350 bilar uppställda. Genom att investera i ett ställage för de fordon som ska hämtas upp till fragmentering har processen snabbats upp och rationaliserats. I den nya skrotvärlden existerar inte bilden av skrymslen med diverse skrot under träd och buskar, samma policy gäller i ta-själv-anläggningen tvärs över gatan. Inte en enda skruv ska ligga på marken - Inte en enda skruv ska ligga på marken, säger Jonny Thomasson som har märkt att disciplinen har smittat av sig bland kunderna. Det som i början liknande rena vilda västern är i dag rena lättåtkomliga gångar mellan bilarna. Idén med självplock är på intet sätt ny i branschen utan något som kommit och gått genom åren, beroende på konjunkturen. - När det fanns ett överskott på bilar kunde folk själv få plocka delar. På sjuttiotalet hade alla konceptet, men på åttiotalet försvann en hel del. Det var svårt att övervaka privatkundernas demontering, de flesta hade varken den kunskap eller försiktighet som krävs för att inte skada kringliggande delar. Som för alla företag är förbättringsarbetet en ständigt pågående process. I Helsingborg ska man fortsätta utveckla sitt kvalitets- och miljösystem ytterligare, fortsätta utbilda personalen och hitta nya sätt att hantera reservdelar. På IT-sidan väntar ett styvt jobb, då man vill utveckla hemsidan så att reservdelar kan beställas smidigt över nätet. Så visst har det hänt en del sedan man satte bilar i brand - tillvägagångssättet 1967 för att skrota en bil. När bilen hade brunnit ut, högg man upp bilen i sex delar med yxa och lastade på dem för hand på transporten mot fragmentering.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078