Dieselskatt oroar
Det är framförallt skattehöjningen på diesel som väckt debatt, bland andra Svenskt Näringsliv kritiserar dieselskatten som man menar bara höjer kostnaden för svenska företag, utan att ge effekt på utsläppen. -Om vi på kort sikt ska göra något åt koldioxidutsläppen bör vi stimulera den pågående övergången till dieselbilar, inte motverka den, säger Gunnar Rabe som är ansvarig för energiskattefrågor på Svenskt Näringsliv. Han befarar att näringslivets transportkostnader ökar och därmed försämrar konkurrenskraften, när dieselpriset går upp med planerade 55 öre per liter jämfört med bensinprisets höjning med 29 öre per liter. Även organisationen Gröna Bilister är kritiska och vädjar till regeringen att "inte avskaffa världens bästa diesel", efter förslaget om en ensidig skattehöjning på diesel av bästa miljöklass. - När Sverige införde diesel av miljöklass ett var det en världssensation. Att överge vår bättre diesel för Europas sämre vore ett tragiskt steg bakåt som skulle hota andra investeringar i miljöbättre teknik, säger ordförande Jakob Lagercrantz. Europadieseln föreslås inte höjd skatt, vilket han tror kommer öka utsläppen av cancerframkallande partiklar, hälsoskadliga aromater och allergiframkallande kväveoxider. Nu uppmanar organisationen regeringen att omedelbart överge planerna. - Orsaken till att inte Europadiesel (klass 3) höjs är att man vill minska differensen mellan klasserna, förklarar statsministerns pressekreterare Roberta Alenius. Regeringens bedömning är att skillnaden på nästan 58 öre per liter (mellan klass 1 och 3) är omotiverat stor och betydligt större än skillnaden i tillverkningskostnad. Skatteskillnaden tillkom när svavelhalten var hög i miljöklass 3-diesel. - När nu svavelfri diesel kommer att bli normen minskar skillnaden i miljökvalitet, därmed bör också skatteskillnaden minskas så att utrymmet för priskonkurrens på området ökar, fortsätter Alenius som menar att ytterligare skattejusteringar ska göras om skillnaden ändras framöver. Att producenter tjänar bra på en miljömässigt bättre produkt är en positiv signal till marknaden och inget som regeringen ska ingripa mot, menar Jakob Lagerkrantz som inte heller köper argumentet att nya dieselbilsmodeller har teknik som minskar betydelsen av dieselkvaliteten. - De flesta fordon i drift är äldre och praktiskt taget inga arbetsmaskiner, lastbilar, traktorer eller bussar har partikelfilter eller annan reningsteknik med liknande effekt, avslutar han. Höjningarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2008.