23948sdkhjf

Audi metroproject quattro med avancerad teknik

I metroproject quattro används hybridteknik. Under huven finns en 1,4-liters TFSI-motor som utvecklar 150 hästkrafter och vars kraft skickas till framhjulen med hjälp av en S-tronic DSG-växellåda (Direct Shift Gearbox). Placerad vid bakaxeln finns en 41 hästar stark elektrisk motor som levererar upp till 200 Newtonmeter extra vridmoment när bilen accelererar. Vid full effekt, alltså när bilen samtidigt drivs av både TFSI- och elmotor, förvandlas studien från en framhjulsdriven bil till en quattro. Den elektriska motorn är dessutom kapabel att ensam driva bilen för utsläppsfri körning. Kapaciteten i lithiumjonbatterierna ger fordonet en räckvidd på upp till 100 kilometer vid renodlad eldrift och motorn kan laddas från valfritt eluttag. Med en längd på 3,91 meter, bredd på 1,75 meter och en hjulbas på 2,46 meter kombineras det sportiga utseendet med bra utrymmen tack vare bilens korta överhäng. Fordonets höjd på 1,40 meter betyder att det finns rejält med huvudutrymme även i baksätet. Mittkonsollen är försedd med en ny typ av mobil handkontroll. Den portabla enheten fungerar som ett system för att kontrollera tillgång till fordonet, mobiltelefonen, navigationsenheten samt ljud- och videospelare. Dessutom tjänar den som fjärrstyrd kontrollenhet för ett stort antal fordonssystem som alltså kan skötas även utanför fordonet. Den mobila enheten ska också ge fordonsägaren en extra säkerhetsfunktion. Den bärbara enhetens skärm kan i realtid ta emot bilder från en kamera som sitter inne i bilen. Om bilens alarm utlöses aktiverar systemet sig själv och varnar ägaren. Om fordonet skulle bli stulet och förflyttat utanför WLAN-nätverkets räckvidd växlar elektroniken automatiskt till biltelefonens UMTS-mottagare för att hålla ägaren informerad om fordonets aktuella position. Metroproject quattro är utrustad med Audi drive select som i dag finns som tillval till den nya generationens A4. Systemet gör det möjligt för föraren att förvälja en av två anpassade konfigurationer för drivlina, växlingskaraktäristik och stötdämpning.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078