23948sdkhjf

Ingen lag om snökedjor

- Visst finns det områden här som liknar till exempel norska förhållanden, men frågan om införande av snökedjekrav är en politisk fråga eftersom det handlar om lagstiftning. Vi håller oss hela tiden informerade om vad som händer runt omkring oss, men som På den tunga sidan är lagstiftning om att snökedjor ska medföras vintertid sedan länge efterfrågat. - Varje år har vi påpekat att behovet finns, men vi har inte kommit så långt i Sverige, säger Ulric Långberg som är sakkunnig vid åkerinäringens branschorganisation Sveriges Åkeriföretag. Han menar att det varje vinter handlar om främst sydeuropeiska men också svenska lastbilar. som kanat på tvären i backar, helt utan snökedjor i utrustningen eftersom det inte är lag på detta i Sverige. Likadant finns det varje år olycksdrabbade lastbilsförare som haft snökedjorna med sig, men dessvärre inte monterade på däcken. - Det är mycket sällan som en timmerbil drabbas just för dom är rätt utrustade. Att man inte vågar sätta ner foten och lagstifta om snökedjor har vi ifrågasatt många gånger, fortsätter Ulric Långberg. Det är och förblir tyst om en sådan lagstiftning. Infrastrukturministerns politiskt sakkunniga Ingrid Larsson vet vad som egentligen händer. - Vi har inte fått in några förslag till näringsdepartementet, eller hört något från intressenter i frågan. Det finns inga planer på lagar eller regler om snökedjor, det är ingen fråga som vi har på agendan, meddelar hon. I övriga Europa gäller ofta dubbfria vinterdäck och snökedjor i bilen som nödåtgärd. I vissa länder skall snökedjor användas vid kolonnkörning och där vägskyltar så påbjuder. Många länder tillåter inte användning av snökedjor på torr väg, då utsätts både kedjor och väg för onormalt slitage. Även om den tillåtna hastigheten oftast är 50 km/tim när väl snökedjorna sitter på, är det många leverantörer som rekommenderar max 40 km/tim. Ju fortare man kör desto sämre hållbarhet och livslängd på kedjorna. Tillverkarna menar också att man inte får glömma att spänna om snökedjorna efter några hundra meters färd, annars kan de slå i skärmkanterna. Vidare är det viktigt att använda kedjor som är avsedda för däckens dimension. På några av dagens moderna bilar kan man inte använda traditionella snökedjor eftersom dessa har för kraftiga länkar som orsakar skador på framvagn och i hjulhus. Belgien Snökedjor används vid snö och is, men det finns inget tvång att använda dem. Bosnien Från den 15 november till den 15 april är det krav på vinterutrustning vid körning på snöiga vägar. Minimum är snökedjor monterade på ett drivande hjulpar. Dessutom ska alla lastbilar medföra en snöskyffel. Bulgarien Från den 1 november till den 31 mars måste snökedjor användas vid bergspassager och på andra vägar med särskild skyltning. Minimumkrav är kedjor monterade på ett drivande hjulpar. Fordon utan vinterutrustning får inte framföras på vissa vägar och kan nekas inkörsel i landet. Finland Snökedjor måste användas under vintermånaderna. Frankrike Snökedjor ska användas på snöiga vägar, där skylten ”Equipements speciaux obligatoires” visas. Italien Snökedjor måste användas när det är nödvändigt, eller vid särskild skyltning. Kroatien Snökedjor är obligatoriska när snödjupet är minst 5 centimeter eller när vägen är täckt med is. Fordon ska ha kedjor på det drivande hjulparet, samt medföra snöskyffel. Fordon som saknar denna utrustning är förbjudna att framföra på vägarna. Makedonien Mellan den 15 oktober och 15 mars ska det finnas snökedjor i alla fordon. Norge Från 16 oktober och 30 april måste alla fordon som kör genom Nordland, Troms och Finnmark medföra snökedjor, liksom på övriga tider när det ligger snö och is på vägarna. Polen Snökedjor ska användas vid särskild skyltning. Portugal I bergsregioner, bland annat i Serra da Estrela, är det obligatoriskt med snökedjor vid särskild skyltning. Rumänien Snökedjor är obligatoriska vid särskild skyltning och gäller så länge vägen är snötäckt. Ryssland Snökedjor rekommenderas i Uralbergen. Serbien Vinterutrustning är obligatorisk för fordon som åker genom Serbien, Montenegro, Herzegovina och Kosovo. Slovakien Snökedjor används under vintermånaderna, håll utkik efter skylten "Snehove Retaze". Slovenien Mellan 15 november och 15 mars ska snökedjor finnas i eller på bilen, annars kan fordon nekas inkörsel vid gränsen. Lagkrav på TUV-godkända snökedjor av nättyp (med styrlänkar). Schweiz Snökedjor är obligatoriska på vägar med skylten "Chaines à neige obligatoires", om vinterväglag råder (gäller även sommartid, då det också kan snöa). Kedjorna ska vara TUV-godkända och av nättyp. Tjeckien Fordon över 7,5 ton måste bära snökedjor under vintern och får inte köra fortare än 50 km/tim. Turkiet Obligatoriskt med snökedjor vid vinterväglag. Tyskland Snökedjor på det drivande hjulparet ska användas vid snötäckta vägar enligt särskild skyltning. Maxhastighet 50 km/tim. I den obligatoriska vinterutrustningen ingår förutom snökedjor, en snöskyffel, ishacka och bogserlina. Ungern Snökedjor får användas på snöiga och isiga vägar, maxhastighet 50 km/tim. Om skylten ”Mandatory use of snow chains” visas vid landsgränsen, släpps endast fordon med snökedjor monterade in i landet. Vid exceptionella väderförhållanden kan fordon helt nekas inkörsel. Det ges dryga böter till den som använder snökedjor på torra vägar. Österrike Snökedjor ska användas på vägar med skyltningen "Schneeketten vorgeschrieben", men också på andra vägar när förhållandena kräver detta. Lagkrav på TUV-godkända kedjor av nättyp (med styrlänkar). Utanför Europa gäller också krav på snökedjor. I till exempel USA kräver de flesta delstater i Klippiga bergen snökedjor på alla fordon, liksom Japan har liknande krav.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063