Full koll på bilens elektronik i pilotprojekt hos Bilprovningen
Pilotanläggningar är nu igång i Stockholm, Malmö och Karlstad. - Det här är en försöksverksamhet och handlar om en frivillig tjänst utöver den obligatoriska kontrollbesiktningen och vänder sig till bilhandlare och privatpersoner, säger Mikael Eng, projektansvarig för Bilprovningens pilotstationer med vad man kallar e-diagnos. - Elektroniken utgör en allt större del av problemen i moderna bilar. Felen kan vara komplicerade och dyra att åtgärda. De omfattar inte bara själva elektroniken utan även de system och funktioner de övervakar. Trots ett stort bilkunnande går elektroniken inte att kontrollera, annat än med en avancerad elektronisk utrustning, konstaterar Eng. Bilprovningen har tagit del av en rad europeiska undersökningar som bekräftar att elektronikfel i allt större utsträckning ställer till det för bilägarna. Elektroniska fel är den i särklass största orsaken till att bilföraren blir stående längs vägen i Tyskland, enligt uppgifter från organisationen ADAC 2004. En parallell studie av felkodutläsning i Tyskland, Spanien och England, kallad Idelsy, visar på felkoder hos 20-40 procent av fordonens miljö eller säkerhetsrelaterade elektroniska system. Totalt kontrollerade över 2 000 fordon. Att elektroniken i dagens bilar ställer till det konstateras också i årets upplaga av Motormännens nybilsenkät. Inte sällan blir bilar med elektronikfel stående på verkstaden i flera dagar för diagnos, vilket innebär att snittiden för verkstadsbesöken ökat drastiskt. e-Diagnos består av felkodsutläsning ur bilens viktiga elektroniska system, motorstyrning, bromsystem och krockskydd. Dessa system har en stor inverkan på säkerhet och miljö. Men man kontrollerar även klimatanläggning, automatisk växellåda, stöldskydd, chassielektronik och multimediafunktioner: allt utifrån bilens utrustningsnivå och de system man kan läsa felkoder ur med programvaran.