Sverige får ett nytt körkort
Förutom ett nytt yttre är det nya körkortet utrustat med nya säkerhetsegenskaper som har utvecklats i samarbete med Statens kriminaltekniska laboratorium. Körkortet är utformat för att klara kommande EU-standarder när det gäller utseende och säkerhet. - Körkortet är en viktig handling i dagens Sverige, säger Birger Höök, chef på Vägverket, Trafikregistret. 5,8 miljoner svenskar har idag ett körkort och man använder även kortet som identitetshandling. Det är därför som säkerheten i korten är av högsta prioritet. De nya körkorten kommer, liksom de tidigare, att vara giltiga som identitetshandlingar inom Sverige. - Tidigare körkort kommer givetvis fortfarande att vara giltiga. De gäller fram till det datum som finns angivet på kortet. Man behöver alltså inte byta ut sitt körkort förrän giltighetstiden går ut, förtydligar Birger Höök. Det nya körkortet introduceras samtidigt som det i år är hundra år sedan det infördes lagstadgat krav på körkort i Sverige. Det första körkortet kallades Kompetensbevis för automobilförare och började utfärdas efter det att ”Kungliga majestäts nådiga förordning om automobiltrafik” (SFS 1906:90) hade trätt i kraft 1 januari 1907. Enligt denna förordning fick automobil " allenast föras af den, som fyllt 18 år och med bevis, utfärdadt af besiktningsman, styrkt sig vara fullt förtrogen med automobils konstruktion, skötsel och manövrering." Den person som framförde en automobil var tvungen att ha ett sådant kompetensbevis och var "skyldig att på anmodan af krono- eller polisbetjänt utan onödigt dröjsmål styrka sin behörighet." Kompetensbevisen utfärdades av personer som hade förordnande från Länsstyrelsen och i Stockholm stad av Överståthållareämbetet. Benämningen "körkort" infördes 1917 och krav på ett fotografi på körkortet 1924.