23948sdkhjf

Emissionskraven US10 för fälttest

Volvo Trucks North America (VTNA) har levererat fem Volvolastbilar som uppfyller de hårdare emissionskraven US10 till kund för fälttester. Kraven träder i kraft år 2010 och de nu levererade bilarna är utrustade med både avgasreningssystemen EGR och SCR.

Lastbilarna av modellen VN har levererats till Talon Logistics som nu kommer att testa den i Europa vanligt förekommande SCR-tekniken. Hittills har avgaskraven i Nordamerika klarats genom avgasåterföring, EGR (exhaust gas recirculation) och partikelfilter, men de nu levererade lastbilarna har även utrustats med efterbehandlingssystemet SCR (selective catalytic reduction). - Det här är en milstolpe i vår strävan att åstadkomma renare luft och samtidigt leverera den bränsleekonomi, pålitlighet och prestanda som våra kunder kräver, säger Peter Karlsten, vd för Volvo Trucks North America. Den tekniska lösning som VTNA använder för att uppnå kraven bygger på EGR (exhaust gas recirculation) där mängden kväveoxider i avgaserna sänks genom att en del av avgaserna förs tillbaka till motorn för förbränning, partikelfilter (DPF) samt SCR. VTNA drar nytta av koncernens erfarenhet av SCR i Europa, där hittills levererats över 100 000 SCR-utrustade lastbilar. VTNA planerar att fälttesta elva SCR-utrustade lastbilar i år och utöka antalet under 2008. SCR är en effektiv och väl beprövad metod för sänkning av mängden kväveoxider i dieselavgaser. Metoden innebär att en blandning av urea och vatten (AdBlue) sprutas in i avgaserna. Värmen från avgassystemet omvandlar urean till ammoniak som reagerar med kväveoxiderna i en katalysator, där de omvandlas till harmlös kvävgas och vattenånga.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063