Japan får bättre krocktester
Deras krocklaboratorier och utvecklingscentra finns i USA, Tyskland, Frankrike, Sverige, Japan, Spanien, Sydkorea och Australien. För närvarande etablerar koncernen också teknikcentra i Kina, Rumänien och Turkiet. Koncernen har åtta krockbanor för fullskaleprov med hela bilar och 13 krockslädar för test av bilkarosser världen över. Men det är först nyligen som företagets japanska dotterbolag kunde köra tester i en ny krocktestanläggning. Anledningen kan nog sägas vara prislappen. Investeringen som innebär en 4 200 kvadratmeter stor utvidgning av den befintliga anläggningen i Japan kostar runt 90 miljoner kronor. I den finns en ny krocksläde med så kallad pitching-teknik som gör testerna mer verklighetstrogna än i vanliga krocksimulatorer. Därmed kan även japanerna utföra både frontal- och sidokollisionsprov och undersöka dynamiska sidoeffekter. Men, liksom vid andra moderna anläggningar, bara upp till högsta krockhastighet 80 kilometer i timmen. Företaget har 3 200 anställda i Japan. Av dessa arbetar cirka 400 inom forskning och utveckling. Autoliv uppger att den totala budgeten för forskning och utveckling motsvarar 8 procent av omsättningen och att de flesta av krocktesterna görs på uppdrag av biltillverkare eller andra externa kunder. Externa forsknings- och utvecklingsuppdrag sägs motsvara cirka 2 procent av koncernens försäljning.