23948sdkhjf

Inga bränsleceller i norskt vätgasprojekt

Det blir ett vätgasprojekt i större skala när Norge ska bygga en vätgasväg de 50 milen mellan Oslo och Stavanger. På bilsalongen i Tokyo meddelade Mazda Motor att de istället för bränsleceller istället satsar på vätgasdrivna rotationsmotorer.

Det är under 2009 som vätgasvägen ska stå klar, den första av de fem gasstationerna invigdes i Stavanger redan förra sommaren och sedan den 2 juni i år tankar man vätgas också i Grenland. Nu återstår stationerna i Lyngdal, Drammen och Oslo och planer finns att bygga även i Kristiansand och Romarrike och att förlänga förbindelsen också till Bergen. Samarbetsorganisationen HyNor startades 2003 för att främja användningen av vätgas. Idag finns drygt 30 medlemmar från norska myndigheter, industrier och forskningscentra. Att utveckla och tillverka vätgas genom olika metoder är en av de viktigaste uppgifterna - vätgasen i Stavanger kommer från naturgas, medan den i Grenland produceras från överskottet vid tillverkningen av klorgas i Rafnes-anläggningen. I Lyngdal är det tänkt att gasen ska komma från deponerat hushållsavfall. Det var i samband med den internationella energikonferensen 2006 i Stavanger som samarbetet med japanska Mazda startade. Då sa Brage W Johansen, ansvarig för vätgas hos Statoil och projektledare i HyNor: - Vätgas har alltför länge väntat på sitt genombrott som drivmedel. Biltillverkarna har väntat på vätgasdistributörerna och tvärtom. Mazda menar att de har utvecklat vätgasdrift i 16 år och nu koncentrerar man sig på vätgasdrivna rotationsmotorer som kan köras på både vätgas och bensin. - De är visserligen inte lika effektiva som bränsleceller som också drivs av vätgas, men det dröjer många år innan bränslecellsbilar finns ute på den allmänna marknaden, säger Akihiro Kashiwagi, utvecklingschef hos Mazda. På Tokyo-salongen 2003 premiärvisades den vätgasdrivna fyrsitsiga sportbilen RX-8 som förra våren började levereras till japanska leasingkunder. Idag rullar åtta av företagets vätgasdrivna bilar hos olika japanska myndigheter och energibolag. I det norska projektet ska ett antal av den fyrsitsiga sportbilen levereras. Efterföljaren som visades under Tokyosalongen, Mazda5, kommer med betydligt större utrymmen och med en vidareutvecklad rotationsmotor. Den är försedd med en elektrisk hybridenhet som ökar effekten till 150 hästkrafter och räckvidden till cirka 20 mil vid körning enbart på vätgas. Mazda menar att bilarna ger noll utsläpp av koldioxid och nästan inga utsläpp av nitrösa gaser. Nu hoppas man att existerande delar och befintliga produktionsresurser kan användas för att bygga rotationsmotorer till en relativt låg kostnad. Avtalet mellan Mazda och HyNor skrevs under på den norska ambassaden i Tokyo den 7 november och innebär att 30 vätgasbilar ska levereras till projektet inom två år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062