Märk nya bilar på samma sätt som kylskåp
Att köpa en ny bil ska, enligt förslaget, bli lika lätt som att köpa en ny kyl eller frys. Konsumenten ska snabbt och enkelt kunna se hur energi- och miljöeffektiv bilen är genom en märkning som lånats från vitvarumarknaden. Syftet med den nya märkningen är att bidra till att målen i EU:s strategi för bilars koldioxidutsläpp uppnås. Det vill säga minskad klimatpåverkan från bilar. Det är inför kommande EU-förhandlingar om ett nytt, effektivare märkningsdirektiv som Konsumentverket, på uppdrag av regeringen, tagit fram underlag och analyserat olika alternativ. Bland annat har verket i samarbete med Karlstads universitet låtit testa olika alternativ på konsumenter ute i bilhandeln. I det arbetet har verket fastnat för energieffektivitetspilarna - inte minst på grund av att de flesta konsumenter i Sverige, liksom inom EU redan är bekanta med symbolen och vet hur man ska tolka den. Om man vill få fler att välja de miljö- och energieffektivare bilarna bör, enligt Konsumentverket, även de ekonomiska fördelarna som det innebär att äga och köra en sådan bil presenteras i samband med märkning. I anslutning till märkningen bör i sådana fall framgå uppgifter så som fordonsskatt, försäljningsskatt och bränsleförbrukning för olika typer av drivmedel. - Vitvarumarknadens energieffektiviseringspilar är en etablerad och framgångsrik märkning inom hela EU och skulle därför passa utmärkt att omsätta till koldioxidutsläpp för nya bilar. Plusinformation om att det faktiskt är lönsamt att köra miljövänligt skulle fungera som en "morot" för att bidra till att nå målen om minskad klimatpåverkan från bilar, säger Bertil Elenius, stf generaldirektör.