23948sdkhjf

Nationell kamp mot oljan

Etanol, metanol, gas eller el? Vad som helst utom olja. Nu ger sig miljöminister Anders Carlgren på en stor satsning tillsammans med näringsliv och organisationer för att Sverige ska ligga i framkanten när det gäller att göra sig oberoende av oljan.

- Vi ska inte bara sträva efter att Sverige ska bli fritt från oljeberoendet, utan också vara pådrivande inom EU, sade Anders Carlgren vid ett seminarium på regeringskansliet Rosenbad nyligen. Han påpekar samtidigt att intresset från flera andra EU-lände De företag och organisationer som går i bräschen för ett samlat svensk agerande att hitta alternativa lösningar är Preem, Volvo Lastvagnar, Schenker, Vägverket och Göteborgs vetenskapliga centrum vid Chalmers och Göteborgs Universitet. Lennart Pihlskog, ansvarig public affairs Volvo Lastvagnar, påpekade att var och en måste göra sin hemläxa. - För vår del innebär det att vi arbetar för att godstransporterna på vägarna ska vara klimatneutrala. Vårt mål är en halvering av koldioxidutsläppen från en normal svensk fjärrtransport till åtminstone år 2025. Troligen är vi där redan 2020. Men vi kan inte arbeta ensamma hela vägen utan måste samarbeta med andra. Det viktiga är att vi vänder den nu pågående trenden. Ingemar Skogö, generaldirektör på Vägverket, påpekade att utsläppen från personbilar redan nu har minskat, eller åtminstone stagnerat. - Det är utsläppen från de ökande godstransporterna vi måste klara av. Vägverket har därför satt upp åtgärder i flera punkter vari bland annat ingår krav på utbildning i sparsamt körsätt för alla körkortsbehörigheter från 2008. Michael Löw, vd för Preem, menade att oljebolaget, som idag årligen producerar 19 miljoner ton fossila bränslen, varav tolv miljoner ton går till den svenska marknaden, är en del av lösningen. - Vi är på väg att bli klimatneutrala och satsar bland annat på bioraffinering för en tekniskt renare diesel, ökad inblandning av rapsolja i diesel, upp till 50 procent och avskiljning av koldioxid i vår produktion. Vi släpper idag ut 2,5 miljoner ton koldioxid. - Vårt mål är att år 2011 ska all svensk diesel ha bytts ut mot biodiesel. Lars Mårtensson, miljöchef Volvo Lastvagnar, pekade på att det idag globalt används 200 ton olja varje sekund. - Och det vi måste rikta in oss på i framtiden är inte bara ett alternativt bränsle utan flera, samtidigt som vi måste bli mer energieffektiva. Vårt bidrag från Volvo Lastvagnar är att våra fordon ska förbruka minst en procent mindre bränsle årligen, samtidigt som vi bygger fordon med motorer som klarar flera alternativa bränslen. Vi ska också medverka till att hitta fler transportlösningar som gynnar vårt klimat. Schenker hanterar årligen i Sverige cirka 80 000 transportuppdrag åt 40 000 kunder med ungefär 4 000 lastbilar som ägs av 250 svenska åkerier. Ingvar Nilsson, vd för Schenker North, menar att har finns en stor potential till förbättringar. - Vi har ett sjupunktsprogram som innefattar utbildning för sparsam körning, sänkta hastigheter, nya fordon som klarar alternativa bränslen, längre fordon för långa transporter nattetid, mer kombitrafik, ökad fyllnadsgrad i lastbilarna och smartare citylogistik. På så sätt menar vi att vi ska kunna halvera utsläppen fram till 2020 för en svensk normaltransport. Andreas Carlgren avslutade seminariet med påpekandet att han ser det hela som en inledning på ett partnerskap. - Ett partnerskap där fler medverkar och där alla har olika roller. Regeringen vill gå en teknikneutral väg där vi i stället ställer miljökrav. Han påpekade samtidigt att staten har ett stort arbete framför sig med att förbättra infrastrukturen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094