Färre punkteringar med ökad däckkontroll
För lite luft i däcken ger både högre bränslekonsumtion, ökat slitage och stor risk för däckhaveri. För att förebygga de här negativa effekterna har Continental tagit fram ett verktyg som snabbt mäter lufttryck och mönsterdjup på buss- och lastbilsdäck. Den tyska däcktillverkaren rekommenderar till regelbundna kontroller och däck med lågt rullmotstånd, vilket på lång sikt ger stora kostnadsbesparingar. Det nya mätinstrumentet Fleet Check Tool testas nu internationellt och inledningsvis i Tyskland, Skandinavien, Österrike, Frankrike, Storbritannien, Belgien och Polen. Verktyget har visat sig ge bra resultat under den första testperioden som genomfördes i Tyskland. Genom regelbundna kontroller har åkeriernas medvetenhet om däckskicket ökat som har bidragit till en bättre lönsamhet. - Innan vi startade med däckkontrollerna hade vi cirka 100 punkteringar per år. Efter regelbundna kontroller har nu antalet sjunkit till 15 per år, säger Peter Eggers, ägare till speditionsfirman Eggers i tyska Hildesheim. Med mätverktyget går kontrollen snabbt och smidigt. Först knappas lastbilsmodellen, mätarställningen, släpet, däcktypen och däckdimensionen in i en handdator. Därefter mäts mönsterdjupet och lufttrycket. Uppgifterna förs över med bluetooth till handdatorn där de lagras automatiskt. De uppmätta värdena utvärderas och synkroniseras direkt på en pc, där en resultatrapport genereras. Handdatorn är fuktskyddad och går att fästa på handleden. Handdatorn, liksom lufttrycksmätaren, mönsterdjupmätaren och elkablarna förvaras skyddat i ett tillhörande fodral.