23948sdkhjf

Svetsfabrik i Kina kostar på

Efter bra resultatökning förra året satsar en nordjysk producent av svetsmaskiner på den industriheta Kina-marknaden.

Det är bra fart i produktionen hos den danska svetstillverkaren Migatronic, skriver vår systertidning på andra sidan sundet. Förra året steg koncernens omsättning från 296 till 357 miljoner danska kronor. Bokslutet 2006 visade en resultatökning på 61 procent – 14 miljoner efter skatt tyckte styrelseordförande Kjeld Ranum tidigare i år vara helt okej. Han menar att introduktionen av nya produkter och en stor aktivitet på samtliga marknader, inte minst när det gäller automatiserade svetslösningar och svetsrobotar, har lagt grunden till resultatet. Nu märker branschen konkurrens från låglöneländerna, och hur produktionsverksamheter har svårt att hitta utbildade svetsare. Det är både på gott och ont, men en sak är säker - efterfrågan på automation ökar. När västerländsk svetsutrustning ska spridas österut går det si så där. Indien har visat sig vara en svår marknad, åtminstone för exportörer. Infrastrukturen är långt ifrån tillfredställande och importtullen på 50 procent har gjort att marknadsutvecklingen i landet gått långsammare än förväntat. Ändå tror Migatronic att Indien på sikt ska utvecklas till en av de största marknaderna för koncernen. Snabbare tror man sig få lönsamhet på den mäktiga Kina-marknaden. Sedan i somras produceras där svetsmaskiner efter danska normer för den enorma industrin i ett samarbete med den kinesiska koncernen Weida. De är en av landets största leverantörer av automatiserade svetslösningar, men Migatronic äger 51 procent av det nya företaget. Tillsammans ska de producera svetsmaskiner enbart för den kinesiska marknaden. Den nya anläggningen ligger nära Shanghai och förväntas i år ge ett underskott mellan 8 och 10 miljoner danska kronor. Om tre år hoppas man på vinst. Resten av året tror företagsledningen på en oförändrad marknadsposition och en fortsatt positiv utveckling när det gäller efterfrågan på svets. Men även den som är verksam på en växande marknad känner av konkurrensen från nya aktörer. I den kampen gäller det att ha ett konkurrenskraftigt produktprogram och en ständig produktutveckling, enligt Ranum. I julklapp, efter bokslutet, förväntar sig den danska svetstillverkaren en omsättningsökning runt 15 procent. De flaggar dock för ett lägre resultat än i fjol, gissningsvis kring 10 miljoner danska kronor, på grund av Kina-etableringen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094