Solfritt med plexiglas på glasen
Så fort solen tittar fram börjar temperaturen i bilen att stiga. Det känns kanske inte så aktuellt nu vintertid, men så snart tempen klättrar över 25 grader blir det för varmt för både människor och djur. Mest påtaglig blir solinstrålningen i kombibilar, där de stora glasytorna ger växthusliknande effekter. Enligt Sunplex eliminierar de tonade plexiglasen 90 procent av solljuset och därmed ska temperaturhöjningen gå betydligt långsammare. En annan aspekt, som man kanske inte tänker på men är aktuell nu vintertid, är att körning i mörker blir behagligare med tonade rutor. Skyddet gör nämligen att föraren inte bländas av strålkastare i backspegeln. Enligt tillverkaren ska inte sikten ut försämras - man ska ha lika god uppsikt runt fordonet dag som natt. I själva monteringen behöver man inte ta hänsyn till vad som är fram- eller baksida. Ett set består vanligen av tre plattor, i tre millimeter mörkt rökfärgat plexiglas, tillverkade efter den aktuella bilmodellens mått. Skydden monteras med lister och uppges vara konstruerade så att de inte gör skador på bilen och lätt kan plockas av igen om det skulle behövas. Likaså uppges solskyddsrutorna vara krocktestade av svenska VTI och godkända av tyska motsvarigheten TUF.