23948sdkhjf

Etanolbussar testas i Brasilien

I samband med ett statsbesök i Sverige provåkte Brasiliens president Lula da Silva en av Scanias etanolbussar. Sedan oktober finns samma busstyp i São Paulo.

Provdriften med Scanias etanolbussar i São Paulo sker inom ramen för BEST-projektet (Bio Ethanol for Sustainable Transport). Projektet verkar för storskalig användning av etanol som fordonsbränsle. Försök med både bilar och stadsbussar genomförs i ett tiotal städer i världen och Scania levererar de bussar som ingår. BEST-projektet startades av representanter från Storstockholms Lokaltrafik (SL) och finansieras nu delvis av EU. Målet är att bana väg för en bred acceptans av etanol som ett bra alternativbränsle för både personbilar och tunga fordon. Scania började utveckla etanolbussar i mitten av 1980-talet i nära samarbete med SL. Efter mer än femton års fullskalig reguljär drift i krävande stadstrafik anser SL att det är en fullt beprövad bussteknik. Det finns inga nackdelar vad gäller driften under förutsättning att det planerade underhållsschemat följs. Sedan slutet av 1980-talet har tillverkaren levererat drygt 600 etanolbussar till den svenska kollektivtrafiken. Etanol är ett förnyelsebart bränsle som inte ger något nettotillskott av koldioxid till atmosfären. Intresset för förnyelsebara alternativbränslen sprider sig snabbt över världen. Det stigande oljepriset har gjort alternativen mer konkurrenskraftiga. Dessa bränslen minskar oron för växthuseffekten. Etanol kan tillverkas av sockerrör och sockerbetor, liksom av säd och bioavfall. Tekniken utvecklas fortlöpande. Till de senaste rönen hör teknik för tillverkning av etanol från cellulosa och förbränning av restprodukterna i fjärrvärme- eller elproduktionsanläggningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094