23948sdkhjf

Nya limsorter ger kortare härdningstider

- Det har hänt mycket på limsidan på senare tid, säger Sven Hilcz, en av tre delägare till Växjö Glasmästeri AB, och visar fram en elektriskt driven limspruta som levererar ett snabbhärdande tvåkomponentslim. Härdningen tar bara en timme och hela bytet av - Samtidigt var jag med på den tiden då man helt enkelt sparkade ut den gamla rutan från sin gummilist och drog in en ny med ett snöre. Det tog bara en kvart, och det händer att vi gör sådana jobb även i dag. Skoda Felicia var för övrigt den sista bilmodeVäxjö Glasmästeri har sju anställda och är en traditionell glasfirma med allt vad det innebär. Omsättningsmässigt svarar bilrutor för 15–20 procent av verksamheten, och det är privatkunder som dominerar även om det emellanåt kommer uppdrag från bilföretagen i Växjö. Till stor del handlar det om skador från stenskott, men även om man i dag många gånger kan laga stenskott, är det fyra gånger vanligare att man byter ut rutorna. Växjö Glasmästeri köper sina rutor från Direktglas som har ett centrallager i Jönköping. Rutorna tillverkas mestadels i Finland eller Sydafrika. I sitt eget lager har man ett trettiotal modeller som passar de vanligaste bilarna, men i och med närheten till leverantören i Jönköping kan man oftast få fram en ny ruta på en dag. Det har onekligen hänt en del med våra bilrutor. Tidigare var det bara en enkel glasruta, nu har man rutor med bland annat radioantenn, eluppvärmning och regnsensor. Ibland ska det vara uttag för torkare och ibland ska det vara fästen för inre backspegel. - Det har hänt en hel del, men har ändå inte blivit så värst komplicerat för oss. Rutorna levereras med färdiga kontakter och eventuella hål eller hållare, så för oss är det oftast bara att trycka i kontakterna, montera torkare och backspeglar. Det är inte så komplicerat. Däremot är det i dag mycket fler detaljer man måste plocka bort från bilen innan man kan ta ut rutan. Det tar tid och kan vara besvärligt, säger Sven Hilcz. Byte av en vindruta kostar kunden mellan 5 000 och 7 000 kronor. Försäkringar tar det mesta av kostnaden. Nettopriset på en vanlig ruta ligger på 2 000 till 2 500 kronor. Finns det annars någon trend i bilglasbranschen just nu? - Ja. Det blir alltfler byten av rutor till husbilar, och där är det i dag inte alltid så lätt att snabbt få tag på rätta rutor, avslutar Sven Hilcz.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062