23948sdkhjf

Försäkringsbolag rankar: Hur säker är bilen?

Bilar som toppar årets upplaga av Folksams lista över säkra bilar ligger minst 30 procent över snittet. För första gången har man också mätt säkerheten i suvar och här är resultatet inget vidare.

Jodå, bilarna blir säkrare och säkrare, konstaterar försäkringsbolaget som nu presenterar 2007 års säkerhetsrankning som omfattar 170 bilmodeller. Resultatet innebär sammanfattningsvis att risken att utsättas för en invalidiserande skada från bilar från och med 2005 års modell är 30 procent lägre än i bilar från 1980-talet. - I åtminstone tio års tid har antagandet varit att den snabba utvecklingen mot ökad bilsäkerhet har ett tak, och att utvecklingen därefter skulle tappa i tempo, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam. - Men säkerhetsutvecklingen fortsätter i mycket snabb takt. Ännu kan vi inte summera totaleffekten av alla säkerhetsförbättringar som införts. I årets säkerhetsrankning hamnar Toyota Avensis 03-, Saab 9-5 98-, Saab 9-3 (98-03) samt Mitsubishi Galant 97-03 i topp. Alla fyra bilmodellerna har minst 30 procents högre säkerhet än medelbilen. Allra bäst resultat fick Toyota Avensis. Men konkurrensen är hård. Andra säkra bilar är Volvo S60/V70/S80 (99-06), Audi A6 (98-05), Renault Laguna (94-00) och Toyota Camry (92-96). Alla dessa är mellan 25 och 30 procent bättre än medelbilen. Bland de sämsta bilarna återfinns Citroën AX och Renault 5 (85-90). Men även 1990-talsbilar som Hyundai Elantra (91-95), Honda Civic (92–95), Renault Clio (91-98) och Fiat Punto (94-99) visade dåliga resultat. För första gången har också säkerhetsnivån för ett antal stadsjeepar kunnat bedömas. Totalt var säkerheten i denna bilklass inte särskilt bra. - Nej, stadsjeeparna föll ut sämre än väntat, säger Maria Krafft, chef för Trafik och Miljö på Folksam. - Ingen av jeeparna som bedömts är bilar vi kan rekommendera. Dessutom voltar de oftare vid en olycka. Enligt försäkringsbolaget är den viktigaste orsaken till den kraftigt ökade bilsäkerheten bilarnas förbättrade grundkonstruktion. Till detta bidrar även flera säkerhetsutrustningar - till exempel pisksnärtskydd, krockgardiner för huvudet, bältespåminnare och nya typer av krockkuddar som skyddar vid sidokrockar och mot knäskador. Folksams undersökning "Hur säker är bilen?" har gjorts vartannat år sedan 1984. 2007 års upplaga bygger på analys av 117 000 verkliga vägkrockar och 38 000 skadade personer. Krockarna har inträffat mellan 1995 och 2007. Den nya rankningslistan över säkra och mindre säkra bilar kan man hitta på försäkringsbolagets webbplats. Nedan visas ett urval från listan. Urvalet omfattar mindre småbilar, stora småbilar, mellanstora bilar och stora bilar.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078