Världspremiär i Bologna för nya Opel Zafira
Därmed står Opels kompakta familjevan väl rustad för ett nytt kapitel i framgångssagan om världens första totalflexibla sjusitsiga bil. Tidigt nästa år kommer Zafira att ha tillverkats i två miljoner exemplar. Sedan andra generationen presenterades i mitten av 2005 har modellen tillverkats i mer än 450 000 exemplar och har en marknadsandel i Europa på cirka tio procent. Den senaste versionen har världspremiär på bilmässan i Bologna 7-16 december 2007. Nya Zafira kännetecknas av designgrepp både fram och bak som ger bilen en sportig stil. Den breda kromlisten med Opels logotype infälld samspelar med grillens krominramning. De distinkta linjerna kring dimljuslampornas nischer integrerar även stötfångaren i en kraftfull V-form. Även strålkastarna är nu krominfattade. Zafira Sport har med sin kraftiga spoiler en ännu tuffare uppsyn som förstärks av att konturen från stötfångaren sveper över de breddade hjulhusen längs de markerade tröskellådorna till den bakre stötfångaren. Interiören är förfinad med blanka kromringar runt reglagen till klimatanläggningen och radion. Zafiras världsberömda system Flex7 för fällning av stolarna finns också i den nya modellen. Mottot för det nya motorprogrammet är bättre ekonomi och mer kraft. En ny 1,6-liters bensinmotor och två 1,7-liters turbodieslar med common rail direktinsprutning ger kunden möjlighet att välja mellan totalt nio motoralternativ. För svenskt vidkommande blir det 1,9-liters dieselmotorer som gäller under 2008. Programmet spänner från den speciellt snåla och miljöorienterade gasdrivna 1,6 CNG på 94 hästkrafter till toppmodellen Zafira OPC med en bensinturbo på hela 240 hk. Nya Zafira innehåller tekniska finesser som är unika för klassen. Som tillval finns bland annat chassisystemet IDSPlus med CDC (kontinuerlig dämpningskontroll) som tillför en extra dimension av körkomfort och säkerhet. I detta integrerade system samspelar de elektroniska systemen ESPPlus, ABS och CDC med ett ständigt informationsutbyte som resulterar i ögonblicklig fintrimning av chassits arbete. Den nya generationen uppvisar ytterligare förfinad chassikontroll som även förmår registrera krängningstendenser hos ett eventuellt släp. Sådana tendenser till instabilitet dämpas direkt på elektronisk väg via bromssystemet.