Boxster RS 60 Spyder till minne av en -60-talsikon
Efter oräkneliga klassegrar kunde dåtidens Porsche Type 718 RS 60 Spyder utmana och besegra sina konkurrenter även i klasserna med större motorer. Den första totalsegern kom 1960 i ett av de mest prestigefyllda långdistansloppen, 12-timmarsloppet i Sebring, Florida. Förare var Hans Herrmann och Olivier Gendebien. Nya Boxster RS 60 tar upp den rena formen och linjerna från den framgångsrika mittmotorracern. Fronten, som är tagen från Porsche's SportDesign Package, skiljer RS 60 från vanliga Boxster S. Ett annat sportavgassystem med dubbla ändrör ökar effekten till 303 hk. Spacers gör att 19-tumshjulen fyller ut hjulhusen helt och fullt. Dessutom är Porsches aktiva fjädringskontroll, Pasm, standard för bästa kombination av komfort och sport. Boxster RS 60 Spyder är lackerad i GT silvermetallic och med skinnklädsel i Carrera-rött. Även suffletten är röd. Som alternativ kan man välja mörkgrått skinn och svart sufflett. Den här specialmodellen har en rad sofistikerade kännetecken. Dörrtrösklarnas lister är gjorda i rostfritt stål med texten RS 60 Spyder. Växelspaken har en egen sportigare form. En speciell behandling av skinnet i mittdelen av sätena och på dörrsidorna, liksom på ratt och handbromsspak, accentuerar den sportiga och exklusiva känslan i kupén. Porsche har också slopat skärmen över instrumenten vilket gör att den stora, centralt placerade varvräknaren och de två mindre instrumenten vid sidan framträder i en ren och minimalistisk form som ger tävlingsbilskänsla i cockpiten. Boxster RS 60 Spyder kommer att tillverkas i en begränsad serie på 1960 exemplar och vilket exemplar av bilarna man sitter i framgår av en silverfärgad platta på luckan till handskfacket. Lanseringen av nya Porsche Boxster RS 60 Spyder börjar i mars 2008. I Tyskland kommer den att kosta 63 873 Euro inklusive 19 procents moms och landsspecifik utrustning. Det europeiska baspriset är 53 500 Euro. Svenskt pris är ännu inte fastställt.