23948sdkhjf

Yrkestrafiken fortsätter köra alldeles för fort

Inte mindre än fyra Audi modeller tog hem första platsen i sina klasser när de tyska läsarna av Auto Zeitung röstade i den prestigefyllda tävlingen Auto Trophy 2007. Dessutom mottog annonskampanjen för Audi A5 första pris för årets print annons.

Att yrkestrafiken kör för fort visar Vägverkets mätningar under våren och hösten 2007. Det har dessutom blivit en generell försämring snarare än en förbättring från våren till hösten enligt mätningarna. Tre av fyra taxibilar kör för fort där hastighetsgränsen är 50 km/tim, och av de lastbilar som observerats överskred två tredjedelar den gränsen. På 90-vägar kör knappt hälften av alla bussar och något fler taxibilar fortare än den skyltade hastigheten. - Den yrkesmässiga trafiken har alla skäl att hålla sig till grundläggande regler och inte minst att hålla hastigheten. Jag betvivlar heller inte viljan att göra rätt, men nu måste de gå från ord till handling, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö. - Att köra för fort är alltid oacceptabelt. För att alla de bussar som kör i rätt hastighet ska främjas välkomnar vi därför inom Bussbranschens Riksförbund ökade resurser till trafikpolisen. Det är polisens uppgift att se till att gällande lagar och regler efterlevs – det gynnar alla som gör rätt! Exempel på företag som gör rätt har vi flera inom bussbranschen. Dessutom arbetar vi på branschnivå intensivt med trafiksäkerhetsfrågor. Nästa år lanserar vi ett nytt trafiksäkerhetsprogram. Redan nu deltar vi i flera tekniska projekt för ökad trafiksäkerhet i buss, som ISA. På branschnivå har vi dokument, verktyg och program som våra medlemsföretag kan använda i sitt eget trafiksäkerhetsarbete, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör i Bussbranschens Riksförbund. - Vi välkomnar hastighetsmätningarna, säger Carina R Nilsson, tf vd i Sveriges Åkeriföretag. Det är beklagligt att lastbilsförare fortfarande överskrider hastighetsbegränsningarna. Vi vet dock att flera företag, som aktivt arbetar med trafiksäkerhet, har fått ned hastigheten och vi kan se att på riksnivå är medelhastigheten på 90-vägar för lastbil med släp, nere på 83 km/tim.Trafiken är ett samspel och för godstransporter behövs att alla i logistikkedjan har samma syn på trafiksäkerhet, kvalitet och miljö.Det är helt oacceptabelt att en taxiförare inte anpassar sin hastighet till gällande hastighetsgränser eller rådande trafikförhållanden. Den medlem som vid årsskiftet inte har antagit och arbetar efter en egen trafiksäkerhetspolicy riskerar att bli utesluten ur Svenska Taxiförbundet. I Förbundets trafiksäkerhetsarbete att medlemmar och anslutna taxiföretag ska ha en högre bilbältesanvändning än övriga trafikslag, framföra sina fordon i enlighet med gällande hastighetsbestämmelser och framföra sina fordon med alkohol- och drogfria förare, är hastighetsanpassningen just nu det mest prioriterade området. - Genom att vi oavbrutet informerar våra medlemmar om hastighetens stora betydelse för trafiksäkerheten (och miljön) kan vi på sikt få till stånd en beteendeförändring hos våra förare. Inom kvalitetsledningssystemet Säker Grön Taxi stödjer vi medlemmarna i bl.a. trafiksäkerhetsarbetet. I avsikt att säkerställa kvaliteten för hastighetsanpassning söker vi efter relevanta och ekonomiskt försvarbara tekniska hjälpmedel (t.ex. ISA-system) för installation i taxibilarna, säger förbundsdirektör Thomas Winskog, Svenska Taxiförbundet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065