Livsuppgift: leta upp nya lyftar
Jan Anshagen på Scandinavian Tools & Tent minns den första bilmässan på 1970-talet i Göteborg då lyftbranschen naturligtvis såg helt annorlunda ut. I dag är det främst saxlyftar som gäller menar han. - Verkstäderna köper dom istället för fyrpelarlyftar. Visserligen bygger man stort idag, men det är ändå viktigt att lyftarna tar mindre plats, säger Anshagen som numera känner att det kan vara svårt att påverka i upphandlingarna av nya lyftar och annan verkstadsutrustning. Även om det kommer nya bra produkter finns det ont om svängrum om den auktoriserade verkstaden är hårt styrd och avtal reglerar alla verkstadsinköp. - Marknaden har särskilt ändrats sig de senaste fem åren och det märks för oss små i branschen. Verkstäder har bundits upp av många större företag och det är inte riktigt fair play längre, fortsätter han. Marknaden för lyftar och domkrafter är stor utomlands och Sverige är ett litet land i sammanhanget. Tillverkarna finns i Tyskland, USA, Sydafrika, Taiwan, Norge, Italien, Spanien och några länder till. Vem lyssnar där på vad de svenska mekanikerna önskar sig? Länken mellan slutkund och fabrik är inte längre naturlig. Och förhållandena mellan olika länder skiljer fortfarande mycket, trots ett harmoniserat Europa. - Åker man ner till en verkstad i Italien är det lätt att chockeras. Där har man till exempel inte alls samma säkerhetstänk som här i Sverige, berättar Jan Anshagen som försöker utreda de specifika kundbehoven och vara den där sammanhållande länken. Sedan 1967 har företaget koncentrerat sig på handverktyg och annan verkstadsutrustning för både hemmafixare, verkstäder samt återförsäljare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Genom att ta till vara ny teknik försöker man vara snabb med att presentera nya lyftar direkt på webben så fort de är klara på fabriken. Hur vet ni vad ni ska plocka hem för lyftar? - Jag har hållit på länge, då vet man. Det handlar om att stå i ständig kontakt med tillverkarna och att hålla sig informerade om alla nyheter som de har tagit fram och se till att importera endast godkänd och certifierad utrustning, avslutar han innan flyget mot Ferrarifabriken lyfter. Efter det besöket väntar en italiensk rundtur till olika plåtverkstäder för att se hur de arbetar där.