Högre fordonsutbildning - äntligen!
Det finns en ingenjörsutbildning i bilsystemteknik vid Luleå Tekniska Universitet, annars är det snålt med skolor för högre studier. Det har varit en hård kamp att få till en första tvåårig utbildning fordonssystemteknik på Mittuniversitetet i Östersund. - Dels har det varit ett motstånd för helt nya områden och det har funnits en rädsla för hur det ska falla ut. Dessutom är det dyrt för universiteten att bygga upp verkstad med all nödvändig och modern utrustning, förklarar Peter Carlsson, utbildningsansvarig för den maskintekniska delen vid Mittuniversitet. Påtryckningar från flera tunga aktörer avgjorde till slut och fick universitetet att ändra inställning och starta utbildningen. - Det har varit, och är angeläget för Bilprovningen och andra att det bedrivs kvalificerad utbildning inom fordonsområdet, inte minst kommer det att ställas ökade krav på system- och it-kunskaper i framtiden eftersom alltmer elektronik byggs in i bilarna, säger en av påtryckarna, Magnus Ehrenstråhle, vd vid Svensk Bilprovning. Han är också ordförande i styrelsen för Vehicle Technical Center, VTC, som är den intresseförening som bildades i Östersund för att ta vara på allt det fordonskunnande som finns på orten. Det riskerades att spolieras efter försvarets nedläggning 2005, liksom utrustning i bra lokaler lämpade för utbildning inom fordonsområdet. - Våra ansträngningar har hittills resulterat i ett fordonsgymnasium, universitetets utbildningar och ett antal nystartade företag, fortsätter han. Allt detta gör att anläggningen på Fyrvalla, före detta Armens Tekniska Skolor (ATS), utnyttjas. I området kommer dessutom en första mässa att hållas i vinter inom området vinterarbetsfordon. Det är Mittuniversitetet i samarbete med Automotive Technology Education & Consulting, ATEC, som har tagit fram två högre utbildningar. Fordonssystemteknik har man undervisat i sedan september och ska på sikt ge landet fler felsökningsspecialister. Nyligen togs ett nytt beslut vid universitetet om att instifta även en andra utbildning, fordonsingenjörsprogrammet. Det kommer att sträcka sig över tre år och är tänkt att tillgodose branschens behov av systemspecialister såväl i eftermarknad som produktion. - Det kommer säkert att krävas mer utbildningsmöjligheter på olika nivåer inom dessa och andra områden i framtiden. Nu har vi lagt en bra grund här i Östersund, som man kan bygga vidare på, avslutar Magnus Ehrenstråhle. ATEC som tog tillvara försvarets fordonskompetens har idag 17 medarbetare och finns än så länge bara i Östersund. De har arbetat länge mot gamla föreställningar och interna motsättningar på Mittuniversitetet. När man nu tillsammans med andra har lyckats omvända den akademiska sfären där, blir det aktuellt att fila på framtidsplaner om högre utbildningar även på andra orter. - Vi vill gärna komma närmare bilindustrin, avslöjar marknadschefen Pär Brink.