23948sdkhjf

Skiftande bud om nätbokningar

Att boka taxibilen över nätet menar Taxi Göteborg är något som ökar kraftigt. Taxibolaget uppger att antalet nätbokningar nästan dubblerats jämfört med förra året.

Genom nätbokningar sparar taxibolagen resurser och kunden ibland tid, Men vissa tider på dygnet kan det gå snabbare att lyfta luren och ringa in sin bokning, istället för att knappa in taxibokningen på nätet. Egentligen handlar det om att låta kunden göra bokningsjobbet som taxibolagen tidigare fick ha personal för. För cirka två år sedan lanserade Taxi Göteborg möjligheten att boka bil via internet. Tjänsten har hittills använts främst av hotellnäringen och större företag, men nu menar bolaget att även privatbokningarna tar fart. Under perioden juli till och med september bokades över 3 000 taxiresor direkt på nätet, vilket skulle motsvara nästan en fördubbling jämfört med samma period förra året. Hos Taxi Stockholm bokas bara en procent av alla taxibeställningar över nätet och ännu ser man inte den markanta ökning som man talar om på västkusten. Där kan man heller inte avgöra om den som bokar på nätet reser i tjänsten eller privat. Taxibolaget i Göteborg tror att ökningen beror på främst en orsak: - Mycket handlar om att våra kunder nu känner sig trygga i vårt system och att de snabbt har lärt sig att det fungerar minst lika bra som att ringa till oss, säger Lars Backström, vd Taxi Göteborg. Att det kommer att ta tid för privatkunden att känna en sådan "trygghet" är ett faktum. Tiden får utvisa vilken servicenivå man accepterar. Men för de mer rutinerade företagskunderna finns klara fördelar där tidsbesparingen bara är en del. En receptionist som bokar en bil skickar bokningsbekräftelsen vidare till passageraren, som får veta att bilen är beställd och samtidigt går en kopia till ekonomiavdelningen som enkelt kan härleda kostnaden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093