Femtioårsjubileum i USA
Det var oktober månad när Toyota Motor Sales (TMS) började marknadsföra sina fordon i USA. Man startade med två bilmodeller och 45 återförsäljare. När drygt ett år passerat hade man sålt 287 stycken Toyopet Crown Sedan och en Land Cruiser. Försäljningen var ganska blygsam. Det var inte lätt för importmärken att hävda sig på den amerikanska marknaden. Hur vinner man det amerikanska folkets hjärta? Under sju år ägnade sig den japanska biltillverkaren åt att studera de nordamerikanska bilförarna. 1965 hade man hittat receptet på framgång i form av en ny bilmodell som man döpte till Corona. Tre år senare introducerades Corolla. I mitten på 1970-talet hade man lyckats bli det bäst säljande importmärket och 1978 passerade man en miljonsträcket sålda bilar i USA. Samma år bestämde man sig för att bygga den första bilen i USA, Corolla FX15. Det självständiga lyxbilsmärket Lexus lanserades 1989 i och med premiären av modellerna LS 400 och ES 250. En annan milstolpe passerades 1997 när Camry blev den bäst sålda personbilen i landet. Några år senare lanserades Prius, den första massproducerade bilen med bensin/elhybriddrift. Nu, femtio år senare, har företaget tio fabriker och 27 modeller hos cirka 1 400 återförsäljare över hela USA.